Teleskoop nimega Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) saadetakse orbiidile 9. detsembril. Teadlased usuvad, et uue teleskoobiga õnnestub neil avastada sadu tuhandeid Päikesesüsteemis ringi hulkuvaid asteroide ja miljoneid tähti ja galaktikaid. Projekti maksumus on 320 miljonit dollarit, vahendab Novaator Reutersi uudist.

Kuuekuulise missiooni vältel uurib teleskoop kogu Maad ümbritsevat Universumi ning seda vaid infrapunases spektriosas, mis on nähtavast valgusest pikema lainepikkusega elektromagnetkiirgus.

„Me usume, et näeme kindlasti palju uusi asteroide, tähti ja galaktikaid,” ütles Edward Wright California ülikoolist. „Ma oleksin tõepoolest üllatunud, kui meid ei ootaks üllatused. Usun, et näeme palju sellist, mida keegi ettegi ei osanud kujutada.”

Teleskoop on ümbritsetud tahke vesinikuga, mis tähendab, et teleskoop on jahutatud ülimadala temperatuurini. Seda on vaja seetõttu, et teleskoobist endast lähtuv infrapuna- ehk soojuskiirgus teleskoobi tööd segama ei hakkaks.

Teadlased usuvad, et WISE aitab neil avastada palju pruune kääbuseid, mis on nö läbikukkunud tähed. Nende mass ei ole piisavalt suur, et tähe sisemuses oleksid saanud käivituda termotuumareaktsioonid, mistõttu ei ole sellised tuhmid kääbustähed nähtava valguse spektriosas leitavad. Küll aga kiirgavad nad siiski piisavas koguses infrapunases spektriosas, et WISE nad üles leiaks.

Arvatavasti on pruunid kääbused Universumis isegi levinumad nö tavalistest tähtedest. Mõni neist võib isegi asuda Maale lähemal kui lähim teadaolev täht Proxima Centauri, mille kaugus Maast on umbes neli valgusaastat.

Sellele oletusele WISE, mille tundlikkus on 500 korda suurem eelmisest samalaadsest 1983. aastal läbi viidud infrapunauuringust, muu hulgas vastust otsima lähebki.