Miniallveelaev, mis viib eriüksuse kuivalt otse sinna, kuhu vaja

 (11)
Miniallveelaev, mis viib eriüksuse kuivalt otse sinna, kuhu vaja
DCS-i prototüüp katsetustel 2012. a. Foto: Submergence Group

Sõjaliste eriüksuste tegevus on reeglina riske täis. Nii ka merel olevatele alustele lähenemine - seni tuli tuukriülikonnas "rambodel" või "bondidel" vee all liikuda avatud sõiduvahenditega, nüüd lähevad nende allveesõiduvahendid aga uuendamisele.

Dry Combat Submersible (DCS) on uus tüüp miniallveelaevu, mida USA eriüksuste tellimusel töötavad välja koos Lockheed Martin ja Submergence Group LLC. Nende väljatöötamisele on eraldatud 166 miljonit dollarit ja tuginevad nad juba varem välja töötatud Lockheedi prototüüpidele S301i ja S302.

Seni on olnud standardiks kasutada pealt lahtisi allveesõidukeid, Swimmer Delivery Vehicles (hüüdnimeks ka SEAL Delivery Vehicles, SDV), ehk kuigi nendega saab ehk märkamatult merel olevatele objektidele läheneda, on operatsioonide kestvuse piiriks ikkagi hapnikuballoonide kestvus.

Kuid nagu Lockheedi esindajad teatavad, võimaldab uus DCS-tiipi miniallveelaev ette võtta palju kaugemaid sõite ja meeskond ei pea aluses viibides kogu aeg veealust hingamisaparaati kandma. Tegemist oleks omamoodi veealuse bussisõiduga, ning scuba-ülikonda on vaja selga panna alles alusest väljudes, et sihtmärgil oma ülesanded edukalt lõpule viia.

Foto: Lockheed Martin
Seotud lood:

Kui arvestada eelkäijaga, miniallveelaevaga S302, oleks alus ehk arvatavasti 9,36 meetrit pikk, 2,34-meetrise läbimõõduga, kusjuures alus kaaluks 13,1 tonni. Alus võimaldaks vee all liikuda kahel piloodil ja kuuel reisijal, sukelduda saja meetri sügavusele, liikuda kiirusega viis sõlme (9 km/h) ja eriüksusel alusest väljuda kuni 30 meetri sügavuselt.

Nn SEAL Delivery Vehicle tüüpi miniallveelaevad on seni USA merejalaväe eriüksuse SEAL ja Briti eriüksuse SBS kasutuses, aga tegemist on juba vananenud mudeliga, mis vajab väljavahetamist.