Paljudele lõhnab uriin nagu uriin ning vanilje nagu vanilje. Kuid vaid üks geen määrab, kas meeshormooni testosterooni lagunemisel tekkiv androstenoon, mida leidub mehe kehalõhnas, tundub ninale nagu uriin või vanilje, vahendab Novaator.

Paljud tunnevad tugevalt higistanud mehe higis läpanud uriini lõhna. Samas leidub teisi, kellele higilõhn tundub meeldiv. Umbes kolmandik täiskasvanuist ei suuda seda lõhna üldse tajuda.

Ajakirja Nature võrguväljaandes ilmunud artiklis kirjeldavad USA Rockefelleri ja Duke’i ülikoolide teadlased oma avastust — see, kuidas inimesed tajuvad androstenooni lõhna, sõltub suuresti lõhnaretseptoreid mõjutava geeni OR7D4 variatsioonist.

Androstenooni leidub meeste higis ja uriinis rohkem kui naistel. Mitmed imetajaliigid oskavad androstenooni abil edastada sotsiaalset ja seksuaalset infot. Inimese võimel tajuda androstenooni lõhna võib olla kaugeleulatuvam mõju inimese käitumisele.

Katsetes paluti 400 inimesel nuusutada 66 erinevat lõhna, millest igaühte oli kahe erineva kontsentratsiooniga. Inimesed pidid hindama lõhnade meeldivust ning tugevust.

Duke’i ülikooli teadlased avastasid, et androstenoon aktiveerib valikuliselt retseptor OR7D4. Seejärel koguti lõhnakatseid osalenute vereproovid ning eraldati sellest DNA.

Selgus, et erinevus OR7D4-geenis põhjustab ka erinevusi selles, kuidas inimesed tajuvad androstenooni lõhna.

Varemgi on oldud arvamusel, et androstenooni tajuerinevusi määravad geenid, kuid nüüd õnnestus esimest korda kindlaks teha kindel geen, mis määrab ära, miks inimesed tajuvad androstenooni lõhna nii erinvalt.

Inimese ninas on umbes 400 lõhnaretseptorit, mis suudavad eristada erinevaid lõhnu ja keemilisi aineid.

Ammu on vaieldud, kas inimesed tajuvad feromoone — keemilisi signaale, mille abil loomad annavad edasi ohuhoiatusi, samuti mängivad feromoonid olulist rolli loomade paaritumisel. Duke’i ülikooli molekulaargeneetika professor Hiroaki Matsunami sõnul võib avastus lisada õli tulle vaidlusse, kas inimesed suudavad samasuguseid märguandeid tajuda.

Järgmise sammuna kavatsevad teadlased uurida, kuidas androstenooni lõhnataju mõjutab inimese sotsiaalset ja seksuaalkäitumist.