Värske uuringu järgi on palju suurem tõenäosus surra lennukite toksiliste heitgaaside, kui lennuõnnetuse tagajärjel, vahendab Novaator portaali National Geographic uudist.

Viimastel aastatel on lennuõnnetustes hukkunud aastas umbes tuhat inimest, kuid lennukite heitgaasid põhjustavad aastas teadlaste väitel ligikaudu kümne tuhande inimese surma.

Varasemate uuringute põhjal arvati, et inimesi kahjustavad ainult lennukite õhkutõusu ja maandumisega seotud heitgaasid.

Värske uuring on esimene, mis annab põhjaliku hinnangu kõigi õhusõidukite heitgaaside poolt põhjustatud enneaegsete surmade kohta.

Uuringut juhtinud Massachusettsi tehnoloogiainstituudi lennundusinseneri  Steven Barreti sõnul leidsid nad, et enamuse surmade põhjuseks on 900 meetrist kõrgemal lendavate lennukite poolt õhku paisatud heitgaasid.

Nii nagu autode heitgaasid, sisaldavad ka lennukite heitgaasid erinevaid õhku saastavaid aineid, sealhulgas vääveldioksiidi ning lämmastikoksiide.

Paljud neist saasteosakestest on üliväiksed, nende läbimõõt on inimese juuksekarvast väiksem.

Terviseprobleeme põhjustavad eeskätt eriti peened saasteosakesed, mis tungivad sügavale kopsudesse ning võivad sealt sattuda vereringesse.

Barret ja tema kolleegid kasutasid arvutimudelit, mis sidus omavahel lennuteede, keskmise lennu kütusekulu ning hinnangulise heitgaaside koguste andmed.

Neid andmeid ühe teise atmosfäärimudeliga võrreldes suutsid teadlased tuvastada, kuidas lennukite poolt õhku paisatud saasteained tõenäoliselt liiguvad ning maapinnale jõuavad.

Vaadeldi ka üleilmset inimasustust, et hinnata lennukite poolt põhjustatud saaste mõju surmariskile.

Teadlaste hinnangul põhjustavad lennukõrgusel (tavaliselt umbes 10 kilomeetrit) lendavate lennukite poolt õhku paisatud saasteained aastas 8000 surma ning 2000 surma põhjuseks on õhkutõusul ja maandumisel tekkivad saasteained.

Uuring väidab, et kõige tihedama lennuliiklusega lennujaamade ümbruskondades ei ole tervist kahjustav mõju alati kõige suurem.

Pilvedest kõrgemal lennukõrgusel lendava lennuki poolt tekitatud saasteaineid võib tuul kanda lennuteest kuni kümne tuhande kilomeetri kaugusele.

Uuringu järgi põhjustavad lennukite heitgaasid USA-s aastas umbes 450 surma. Kui arvestada USA lennukite poolt atmosfääri paisatava saaste hulka, siis tapab see saaste üleilmselt seitse korda rohkem inimesi.

Indias seevastu põhjustavad lennukite heitgaasid hinnanguliselt 1640 surma aastas. Seda on seitse korda rohkem, kui võiks eeldada Indias õhku tõusvate ja maanduvate lennukite hulka arvestades.

Enamus neist surmadest ei ole põhjustatud ülelennud, vaid Euroopa ja Põhja-Ameerika lennukite suurtel lennukõrgustel tekitatud heitgaasid.

Siiski on lennukitel kogu õhusaastest tulenevate surmade juures väike osakaal.

Näiteks 2007. aasta andmetel tapab laevade õhusaaste ajakirjas Environmental Science&Technology avaldatud uuringu järgi hinnanguliselt 60 000 inimest aastas.

ÜRO Keskkonnaprogrammi järgi sureb aastas õhusaaste tagajärjel umbes miljon inimest.

Maailma Terviseorganisatsiooni andmetel on õhusaaste poolt põhjustatud surmapõhjuste esireas südame-veresoonkonna ja hingamisteede haigused, sealhulgas kopsuvähk.