Kuulsustele kuulunud tarbeasjade ogaraid oksjonihindu tingib ebausk
“Miks maksavad inimesed kuuluste asjade eest?” küsivad töö autorid George E Newman ja Paul Bloom USA Yale’i ülikoolist ning Gil Diesendruck Iisraeli Bar-Ilani ülikoolist. “Tihti kuulsuste asjadel funktsionaalne väärtus peaaegu puudub,” sedastavad nad, “ning kuna objektid ise on reeglina üsna tavalised tarbeesemed (riided, mööblitükid jms), on need enamasti füüsiliselt äravahetamiseni sarnased hulga pealtnäha samasuguste, kergesti omandatavate objektidega.”
Nähtusele võimalikke teaduslikke selgitusi otsides süüvisid autorid “kontaktmaagiaks” (ingl contagion) nimetatava kontseptsiooni olemusse. Tegemist on ebauskumusega, et füüsilise kontakti kaudu on võimalik objektidesse siirdada inimese immateriaalseid kvaliteete või põhiolemust. “Meid huvitas, kui suurel määral võib puutenakkuse-uskumusega selgitada kuulsustele kuulunud esemete pidamist hinnaliseks,” selgitavad autorid PhysOrg.com vahendusel.
Kaheosalise uurimuse esimeses jaos küsiti katsealustelt, kui väga nad ihkavad kuulsustele kuulunud või mitte kuulunud omandusi; küsimustesse hõlmati nii positiivse mainega isikuid (nagu George Clooney) kui kuulsaid lurjuseid (nagu Saddam Hussein). Uurijad mõõdistasid puutenakkuse määra, objekti tajutud turuväärtust ning kuulsa isiku meeldivust. “Armastatud kuulsuste puhul tundus peamiseks selgituseks olevat puutenakkus — katsealused ilmutasid soovi omada antud isiku tegelikke füüsilisi jäänukeid,” kirjutavad autorid. Objekte, mis olid aga kuulunud põlastusväärsetele isikutele, peeti küll potentsiaalselt väärtuslikuks teiste inimeste jaoks, ent vihatud isiku kontakt kahandas objekti tajutud väärtust.
Teises katses pidid osalejad teatama, kui tugev on nende soov omandada mõnele kuulsale (meeldivale või ebameeldivale) isikule kuulunud sviitrit. Sviiter oli aga ühel või teisel moel “transformeeritud” — see oli steriliseeritud, või oli keelatud selle edasimüümine. Armastatud kuulsuse puhul kahandas steriliseerimine sviitriostusoovi, samas kui edasimüügikeelu mõju jäi minimaalseks. “Põlatud kuulsuste puhul oli mõju aga vastupidine,” osutavad autorid kokkuvõttes. “Otsekontakti kõrvaldamine ainult suurendas sviitri tajutud väärtust, samas kui edasimüümise keelamine kahandas märkimisväärselt katsealuste soovi sviitrit osta.”