Võidusõiduhobuste puhul pälvivad enim tähelepanu isased loomad. Kuulsate inglise täisverelist tõugu hobuste esiisadeks peetakse Lähis-Idast pärinevaid täkke, kuid tähelepanu on jäetud pööramata märade põlvnemisele, vahendab Novaator portaali Nature News uudist.

Värske uuringu järgi oli märadel täkkudega võrreldes palju kosmopoliitsem päritolu. Info märade päritolu kohta on uuringu läbi viinud teadlasterühma juhtinud Cambridge’i ülikooli teaduri Mim Boweri sõnul ebaühtlane, sest võidusõiduhobuste puhul on siiani alahinnatud emasliini tähtsust.

Uuringu läbiviimise käigus uurisid teadlased inglise täisverelist tõugu hobuste päritolu mitokondrilise DNA järjestuse põhjal, mis kandub järglastele edasi ainult emasliini pidi. Geneetilisi järjestusi võrreldes jõudsid teadlased järelduseni, et Euroopast pärinevad populatsioonid on tänaste võidusõiduhobuste tõuge geneetiliselt märkimisväärselt mõjutanud.

Teadlased keskendusid mitokondri-DNA järjestuses D silmuse osale, mis ei kodeeri ühtegi valku. Kuna D silmuse teatud osad muteeruvad kiiresti ning varieeruvad liikide lõikes, siis kasutatakse seda segmenti sageli evolutsiooni uurimisel.

Teadlased avastasid, et inglise täisverelist tõugu hobuste geneetiline profiil kattub enim Euraasia päritolu tõugudega, eriti Iirimaalt pärit ponide ja hobustega. Araabia tõugu hobustega leiti samas vaid kaugeid seoseid.

Uuringu põhjal võib väita, et inglise täisverelist tõugu hobused on pigem sarnasemad Briti saarte ja Euroopa populatsioonide, kui Lähis-Ida või Aasia omadega. Uuring näitas, et võidusõiduhobune on saanud hinnanguliselt 60 protsenti oma geenidest briti ja iiri hobustelt, umbes 30 protsenti Aasiast ning ainult 8 protsenti araabia hobustelt.

Uuring ilmus ajakirjas Biology Letters.