Kunstlik öövalgustus ei ole tervisele hea

 (5)
Kunstlik öövalgustus ei ole tervisele hea
Scanpix

Kokkupuude tugeva kunstliku valgustusega enne magamaminekut või öölampide kasutamine magamise ajal mõjutab unekvaliteeti ning teisigi olulisi tervisenäitajaid, surudes maha aju käbinäärme poolt toodetava hormooni nimega melatoniin hulka.

Melatoniin on hormoon, mida aju käbinääre toodab öösiti ja mis reguleerib inimese une- ja ärkvelolekuaja tsüklit. Samas aitab see hormoon alandada ka vererõhku, keha temperatuuri ja vere glükoositaset, vahendavad ERR Teadusuudised.

Miljonid inimesed puutuvad enne magamaminekut kokku tugeva kunstliku valgusega ja kasutavad öölampe isegi une ajal. Öine ruumivalgustus surub aga oluliselt maha hormoon melatoniini tootmist, mõjutades nii unekvaliteeti kui ka mitmeid olulisi tervisenäitajaid.

Antud uuringus analüüsisid teadlased 116 tervet 18-30 aasta vanust inimest, kes puutusid enne magamaminekut kokku kas intensiivse elektrivalgustusega või siis viibisid hämaras keskkonnas. Uuringus osalejatel määrati veeniverest regulaarselt melatoniini taset.

Selgus, et neil inimestel, kes enne magamaminekut viibisid tugevalt valgustatud ruumides, oli melatoniini sünteesiaeg 90 minutit lühem, võrrelduna hämaras valguses olnutega. Kokkupuude ruumivalgustusega une ajal alandas aga melatoniini tootmist enam kui 50 %.

Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks
telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.
 
Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit
ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas. Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.