Kuidas tekkis Merkuur? Vastust peidavad ehk kummalised süvendid selle pinnal

(2)
Kuidas tekkis Merkuur? Vastust peidavad ehk kummalised süvendid selle pinnal
Foto: REUTERS

NASA kosmosesond Messenger avastas Merkuuri pinnalt veidrad süvendid. Avastus seab kahtluse alla praegused mudelid planeedi tekkest. Merkuuri orbiidilt tehtud piltidel on näha erinevatel pikkus- ja laiuskraadidel tuhanded kummalised lohud läbimõõduga 20 meetrist kuni enam kui 1,6 kilomeetrini ja sügavus 20-40 meetrit.

Lohkude tekkepõhjus on teadmata ning nende avastamine tuli teadlastele suure üllatusena. Messengeri-missiooni heaks töötava Johns Hopkinsi ülikooli teadlase David Blewetti sõnul on Merkuuri siiani peetud planeediks, mis ei muutu enam oluliselt. Lohud tunduvad aga pärinevat hilisemast ajast kui kokkupõrkekraatrid, milles need asuvad ning see näitab, et Merkuuri pinnaga toimuvad ikka veel üllatavad muutused, kirjutab Novaator.

NASA automaatjaam Mars Reconnaissance Orbiter avastas sarnased, planeedi pinnale aukudega juustu välimuse andvad lohud Marsi lõunapooluse jäätunud süsinikdioksiidist. Merkuurilt avastatud ennenägematud lohud asuvad aga kivimis ning neil on sageli valgusküllane sisemus ja halo.

Loe pikemalt siit.