Kuidas sünnivad planeedid?

(35)
Kuidas sünnivad planeedid?
AFP/Scanpix

Tähe ümbrusest kahe aastaga hajunud tolmupilv sunnib astronoome otsima uusi planeeditekke teooriaid. 1983. aastal uurisid astronoomid infrapunast kiirgust otsiva satelliidi abil läbi suure osa taevast. Neile jäi silma Kentauri tähtkujus asuv tolmupilvega ümbritsetud täht TYC 8241 2652 1, mis kiirgas intensiivselt infrapunases lainealas.

Selliseid piirkondi peetakse sobivaks planeetide sünnikohaks, kuid siiani pole päris selge, kaua ühe korraliku planeedi tekkimine aega võtab, vahendab Novaator.

2008. aastal oli täht koos tolmupilvega omal kohal ja kiirgas sama intensiivselt kui 15 aastat tagasi. Aasta hiljem avastasid teadlased oma jahmatuseks, et kiirguse hulk oli oluliselt vähenenud. 2010. aastaks oli tolmupilv peaaegu hajunud, seda kinnitasid nii NASA, Euroopa kosmoseagentuuri kui Jaapani teadlased.

Los Angeleses asuva California ülikooli astronoomi Ben Zuckermani sõnul võis seda võrrelda olukorraga, kus vaadeldakse Saturni ning avastatakse kahe aasta pärast, et planeedil pole enam rõngaid.

Zuckerman avaldas koos oma kaastöölistega ajakirjas Nature artikli, kus nad üritavad nähtust põhjendada.

Loe edasi Novaatorist!