Kolmandik kõigist seni avastanud planeetidest tiirlevad ümber oma tähe mitmekesi

AP/Scanpix

Planeedid tunduvad olevat üsna seltsiva loomuga - mtmikplaneedisüsteeme leidub, nimelt, üllatavalt rohkesti. Seni on NASA kosmoseteleskoop Kepler avastanud 116 kahe planeediga süsteemi, 45 kolmega, kaheksa neljaga, ühe viie ja ühe süsteemi kuue planeediga.

Mitmeliikmeliste planeedisüsteemide nii suur arv on Massachussettsi osariigis Cambridge'i linnas toimunud Ameerika Astronoomiaühingu koosolekul ettekande teinud Harvard-Smithsoni Astrofüüsikakeskuse astronoom David Lathami sõnul teadlastele üllatuseks, vahendavad ERR Teadusuudised.

Arvamus põhines asjaolul, et meie Päikesesüsteemis on planeetide orbitaaltasandid teineteise suhtes üsna kaldu. Nii et kui mõni kaugem vaatleja Päikesesüsteemi vaatleb, siis on suhteliselt vähe tõenäosust, et ta oma vaatepunktist näeks mitme planeedi läbiminekut Päikese eest. Aga sel nähtusel põhineb üks peamisi kaugete planeetide avastamise meetodeid.

Järelikult võib Lathami arvates eeldada, et Kepleri avastatud planeedisüsteemid on meie omaga võrreldes ühetasasemad. Arvatavasti on põhjus selles, et neis süsteemides puuduvad sellised suured segadusetekitajad nagu meil Jupiter ja Saturn, mis oma võimsa raskusväljaga on teiste planeetide orbiite kallutanud.