Kas meedia keelekasutus ennustab börsikriisi tulekut?

 (4)
Kas meedia keelekasutus ennustab börsikriisi tulekut?
AFP/Scanpix

Finantsanalüütikute ja ajakirjanike üha sarnasemaks muutuv keelekasutus võib osutada aktsiaturgude ülekuumenemisele, väidavad teadlased. Arvutiteadlased vaatasid läbi 18 000 uudistekanali BBC ning ajalehtede Financial Times ja The New York Times võrgulehekülgedel avaldatud uudist. Nad avastasid, et rahandusuudiste kommentaatorite sõnakasutus muutub börsimulli lõhkemise lähenedes sarnaseks ning kõik räägivad justkui ühest suust. Keelekasutus muutus taas mitmekesisemaks pärast krahhi.

Kataloonias Barcelonas toimunud rahvusvahelisel tehisintellekti alasel konverentsil esitletud tulemused näitavad, et finantsajakirjanike sõnakasutuse trendid ja juhtivate börsiindeksite Dow Jonesi, NIKKEI-225 ja FTSE-100 muutused on omavahel otseselt seotud, vahendab Novaator.

Dublini ülikooli kolledži arvutiteadlase Mark Keane'i sõnul kaardistasid nad aastatel 2006-2010 võrguväljaannetes avaldatud finantsartiklite sõnade jaotused arvutimudelis. See võimaldas neil finantsajakirjanike keelekasutuses tuvastada nii tegu- kui nimisõnade kokkulangevust.

Uuring näitas, et 2007. aasta börsikrahhi lähenedes lülitusid reporterid oma keelekasutuses samale üksmeelselt positiivsele lainele ning hakkasid kasutama ka sarnaseid väljendeid - näiteks "aktsiahinnad pöördusid jälle tõusule", "aktsiahinnad tõusid kõrgustesse" või "aktsiahinnad jõudsid uuele tasemele".

Keane'i sõnul ilmnes ka ajakirjanike kalduvus viidata kriisi lähenedes tavapärasest väiksemale hulgale turul toimunud sündmustele, sest arvatavasti keskenduti rohkem väiksele arvule kiire hinnatõusuga aktsiatele.

Iiri Dublini ülikooli kolledži arvutiteadlane Aaron Gerow võttis uuringu kokku retoorilise küsimusega: kui Google ennustas autodemüüki otsingusõnade analüüsi põhjal ja Amazoni lugemissoovituste süsteem kasutab tarbijaeelistusi, siis miks mitte jälgida finantskommentaatorite keelekasutust, et vaadata, kas see aitab aktsiaturgude käitumist ette näha?

Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks
telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.
 
Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit
ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas. Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.