Hommikune treening ei pruugi olla parem õhtusest treeningust

 (6)
Hommikune treening ei pruugi olla parem õhtusest treeningust
Keha reageerib erinevalt trennile hommikul ja õhtulVictor Freitas / Unsplash

Kopenhaageni ülikooli teadlased uurisid keha ja lihaste reaktsioone erinevatele treeningutele ja said teada, et lihasrakkude ja keha reaktsioon on erinev vastavalt sellele, mis ajal päevast trenni on tehtud. Hommikune treening kasvatab lihasrakkude ainevahetuse kiirust ja hilisem treening kasvatab energiakulutust pikema perioodi jooksul.

Kopenhaageni ülikooli teadlased koostöös Kalifornia ülikooli teadlastega selgitasid hiirte peal tehtud katsete käigus välja, et treeningute mõju lihastele ja keha reaktsioon treeningule sõltub sellest, mis ajal päevast treening aset leidis.

Selle uurimiseks pandi hiired jooksulindile nende ööpäevase rütmi aktiivse aja erinevates faasides. Uuriti hiirte võimekust erinevate trenni intensiivsuste juures ning saadi teada, et hiirte üldine sooritus on oluliselt (ca 50%) parem hiirte aktiivse päevase perioodi lõpupoolel.

Kui hiired "tegid trenni" oma päevase tsükli aktiivse perioodi alguses, mis inimestel vastab hommikusele ajale, siis aktiveerus nende lihaste geenides programm, mis muutis lihasrakkude ainevahetust efektiivsemaks. See tähendab, et kasvas lihaste võime suhkruid ja rasvu lagundada.

Õhtupoolikul tehtud trenn aga kasvatas keha summaarset energiakulutust treeningule järgnevate tundide jooksul ning treeningu mõju oli tunda pikema ajaperioodi jooksul.

Seotud lood:

Teadlased tegid samu katseid ka 12 inimese peal ning leidsid sarnase mustri ka inimkeha ja inimeste lihaste reaktsioonis füüsilisele pingutusele.

Üldiselt tuli välja, et õhtul trenni tehes oli testis osalenud inimeste hapnikutarbimine väiksem võrreldes hommikuse trenni hapnikutarbimisega ja see tulemus tõlgitult tähendab seda, et õhtune treening on (justkui) tõhusam.

Teisisõnu on lihasrakud kui sellised efektiivsemad ja aktiivsemad pärast hommikust treeningut, aga õhtuse treeningu mõju on pikaajalisem ning mõjutab kogu keha energiatarbimist.

Tegelikult ei oska teadlased nende tulemuste pinnalt veel väga täpselt öelda, kas parem oleks hommikune või õhtune trenn. Ja mis ajal trenni tegemine täpselt milliseid mõjusid kaasa toob.

Kuid selge on igatahes see, et inimese ööpäevased rütmid ja sellest tulenevalt ka treeningu aeg mõjutab seda, kuidas keha reageerib füüsilisele pingutusele.

Vähemalt laboritingimustes võib järeldada, et õhtune treening tundub olema produktiivsem keha treenimise mõttes, kuid inimeste eluviisid ja elustiilid on palju keerulisemad ja seetõttu on avastus alles lähtekohaks selleteemalistele edasistele uuringutele.

Kuni neid veel tehtud ei ole, tasub kõrva taha panna teadmine, et pea kõik inimese elu aspektid, nii füsioloogilised kui ka ainevahetuslikud, on sõltuvad ööpäevastest rütmidest.

Mitte ainult inimesed vaid iga organism reageerib valgusele ning sellest tulenesid ka küsimused selle kohta, kas parem oleks treenida hommikul või õhtul.