Tiibeti ühendamine Hiina kiirraudteede võrku on olnud 21. sajandi alguse suuri saavutusi selle kiltmaa hõivamisel ja annekteerimisel, avades paraku ka tee umbkeelsete kolonistide kolimisele Tiibetisse, nähtus, mida eriti valusalt kogenud Ida-Türkistani põlisrahvad. Hiina jaoks sellist probleemi küll  ei ole, pigem vaadatakse, kuidas raudteed Tiibetist kaugemale viia.

Raudteeühenduse ideed Tiibetist edela suunas on olnud kavandajate laual ligemale aastakümne, mullu valminud Lhasa-Shigatse raudtee avaks ka võimaluse viia rööpad Sikkimisse ja Nepaali välja. Kuid nii pisike riik üksi Hiinat ei innusta, suured plaanid näevad ette raudteeühendust Indiani välja. Ajalehe China Daily küsitletud eksperdid väitsid, et üsna tõenäoliselt tähendaks see päris pikkade tunnelite kaevamist ka Džomolungma ehk maailma kõrgeima mäe Mount Everesti alla.

Esialgu räägitakse küll 540-kilomeetrisest raudteest Tiibetist Nepaali, läbi Himaalaja mäemassiivi. Raudtee võiks valmida isegi 2020. aastaks. Mägedesse kiirraudtee ehitamine on keeruline, seades üsna karmid
piirangud kiirustele, maksimaalselt 120 km/h, aga naaberriik Nepaal
mõistagi oleks ka sellega rahul. Niigi elavad nad paljuski Hiina
rahasüstide najal.

India-ühenduse ehitamiseni läheks muidugi oluliselt kauem aega. India on näinud ikka Hiinat konkurendi, mitte partnerina. Ühine raudteetunneli projekt võiks neid suhteid oluliselt muuta. Tiibeti-aktivistid võtavad selliseid uudiseid vastu aga vaid kasvava hirmuga.Suurte plaanide püstitamine ei tähenda Mao Zedongi-järgses Hiinas küll kohest ehitama hakkamist, kaasajal tulevad isegi selles riigis majanduslikud kaalutlused mängu. Kaevata tunnelit, mis läbiks Himaalajat (2400 km pikka, kuigi 150 kuni 400 kilomeetrit laia mäeahelikku, kõrgusega enam kui kaheksa kilomeetrit), on isegi Hiinale suur pähkel katki hammustada. Üle selle ei saa, läbi ehk veel. Lähtekohaks küll Tiibet, mille keskmine kõrgus on 4900 meetrit üle merepinna, ehk ka uued tunnelid tuleks pigem sellistel kõrgustel.

Pikim Alpide-alune tunnel Šveitsis on 57 kilomeetrit, Hiina on aga kaalunud ka 123-kilomeetrise merealuse tunneli rajamist Bohai väina alla. Tunnel läbi Himaalaja enam nii pöörane ei tundugi.