Hiigelehitis: kuningas Fahdi ülesõit: meri ei takista, kui vaja mandrilt Bahreinile sõita

 (33)
Hiigelehitis: kuningas Fahdi ülesõit: meri ei takista, kui vaja mandrilt Bahreinile sõita
https://riyadhconnect.com/

Eesti on aastaid vaevanud pead, kas ja kuidas ehitada seitsmekilomeetrine sild mandilt Muhu- ja Saaremaaale. Saudi Araabial sellist probleemi polnud, kuigi naaberriik Bahrein asub nende kaldast 24 kilomeetri kaugusel keset Pärsia lahte, ehitati kahe riigi vahelise sõpruse tähe all juba 1986. aastal neid ühendav sild - Kuningas Fahdi ülesõit.

Kuningas Fahdi ülesõit (King Fahd Causeway) sai nime Saudi Araabia kuningas Fahdi (võimul 1982-2005) järgi, kelle ajal sild valmis sai. Idee silla ehitamiseks tuli küll avalikuks juba 1965. aastal, kui Bahreini valitsusjuht külastas tolleaegset Saudi kuningat Faisali (1964-1975). Novembris 1982 panid kahe riigi monarhid sillale nurgakivi ja 26. novembril 1986 võisid ka selle pidulikult avada, millele siis väiksem riik suure härdumusega kuningas Fahdi nime pani.

Kuningas Fahdi ülesõit kujutab endast 25 kilomeetrit pikka sildadesüsteemi, kus tollikontroll asub poolel teel asuval saarekesel, mis sillaehituse ajal moodustati ja mille nimeks ongi praegu Passisaar (inglise k Passport island) või siis Vahepealne saar (Middle Island). Maksma läks hiigelehitus tollases rahas 800 miljonit dollarit, kahe riigi koostöös valminud silla ehitajaks oli aga Hollandi firma Ballast Nedam. Ja selleks, et sild ka tõeliselt kaua vastu peaks, kehtestati päris dramaatilised nõuded selle ehitusele.

Seotud lood:

2010. aasta seisuga ületas neljarealist maanteesilda iga päev enam kui 25 000 autot, aastas ületas selle silla aga 19,1 miljonit inimest. Tänavu kevadel, kui Saudi Araabias oli parajasti kümnepäevane koolivaheaeg, ületas silda aga isegi 770 000 inimest.

Sild on 25 kilomeetrit pikk, 23 meetrit lai ja selle ehituseks kasutati 350 000 kuupmeetrit betooni, armatuuriks aga 47 000 tonni terast. Sild ehitati kolmes osas, alustades Saudi Araabia rannikust, Passisaarele ehitati lisaks vahepeatusele ja piirivalvehoonetele kaks mošeed ja kaks 65 meetri kõrgustes tornides paiknevat restorani.

Ja nüüd, 28 aastat pärast silla valmimist ei vaja sild remonti, vaid hoopis juurdehitusi, pealesõiduradade arvu suurendati juba 2011. aastal 10-lt 17-le, mahasõiduradade arvu 13-lt 18-le mõlemal poolel. Restoranid ja ostukeskused silla otstes tahavad sellest saadavat kasu maksimaalselt ära kasutada.

Nüüd, 2014. aasta septembris teatasid kaks riiki, et kavatsevad olemasoleva hiigelsilla kõrvale  paralleelselt teise sama pika ehitada. Kuningas Hamadi Ülesõit (King Hamad Causeway, sedapuhku Bahreini kuninga Hamadi auks) läheks maksma neli miljardit dollarit ja seda kaudu rajataks kahe riigi vahele ka raudteeühendus.

Samal ajal kavandatakse suurt kilda ka Bahreini ja naabruses oleval poolsaarel asuva Katari vahele, 40 kilomeetrit pikka, maksumusega umbes viis miljardit dollarit. Valmiks aastal 2022.