Ühendriikide kosmoseagentuur (NASA) teatas, et 1,5 miljardit dollarit maksnud sond sisenes Jupiteri atmosfääri kiirusel 175 000 km tunnis. Kontakt kosmoselaevaga katkes pühapäeval kell 19.40 (Greenwichi aja järgi), sond aga hävis ilmselt umbes tund varem, sest Galileo ülekannete Maale jõudmiseks kulus 52 minutit, ütlesid NASA tehnikud.

Galileo startis 1989. aasta oktoobris ja jõudis Jupiteri juurde 1995. aasta detsembris. Planeedi ümber tehtud 34 tiiru jooksul edastas Galileo Maale ligi 14 000 kujutist. Tema pikaajaline missioon aitas avastada Jupiteril kümneid uusi kuid, sealhulgas Europa. Galileo oli esimene kosmoselaev, mis möödus lähedalt asteroidist, ja esimene, mis avastas asteroidil kuu.

NASA juhtkond otsustas kokku enam kui 4,6 miljardit kilomeetrit läbinud Galileo hävitada seetõttu, et sondil hakkas kütus lõppema ja kardeti, et see kukub Europale, saastates keskkonda, milles võib eksisteerida elu, Maalt pärit mikroorganismidega. Galileo ekspeditsiooni ajal nimelt selgus, et sellel Jupiteri kuul on pinnaalune ookean.

“See on viimaste aastakümnete tähtsaim teaduslik avastus. Viimati avastati uus ookean 500 aastat tagasi — see oli Vaikne ookean,” ütles üks NASA spetsialist.

Lisaks leiti Galileo ekspeditsiooni ajal, et ookeanid on ka Ganymedel ja Callistol ning neljandal Jupiteri kuul Iol esineb vulkaanilist tegevust. Samuti teostati sondi abil esimesed otsesed mõõtmised Jupiteri atmosfääris.

NASA plaanib juba uusi missioone Jupiteri kuude uurimiseks.