Elukvaliteedimess tutvustas rohelist elukorraldust
Messi üheks põnevamaks ja kõneainet tekitanud osaks uudsete transpordivahendite tutvustamine, kirjutab Bioneer.
Fossiilkütusel liikuvatele autodele pakuti alternatiive
Kohale oli veerenud AS Sebe gaasiküttel töötav linnaliinibuss. Selliseid busse on alates märtsist Tartu linnaliinidel kasutusel viis.
Biogaas, millega bussid liiguvad, on kõige keskkonnasõbralikum kütus, kuna see tekib orgaanilise aine käärimisel, koosnedes peamiselt metaanist (45-70%) ja süsinikdioksiidist (30-55%) ning vähesel hulgal lämmastikust, vesiniksulfiidist ja teistest osistest. Biogaasi saamiseks kääritatakse kinnises anumas kindlal temperatuuril orgaanilisest ainest koosnevat (reopuhastussete, läga, toidujäägid, biomass jms) substraati. Biogaasi kütteväärtus on 20-25 Mj/m3 (4000-6000 kcal/m3). Võrrelduna parimate küttepuuliikidega ületab maagaas neid kütteväärtuselt ligi kahekordselt.
Messiruumi tagumises nurgas paelusid pilku Elmo elektriautod. Elektriautode kasutuselevõtt on Eestis seni seisnud laadimisvõrgustiku taga. Peatselt lisanduvad 200 kiirlaadimiskohta, mille asukoht valitakse inimeste liikumisteede põhjal - ostukeskused, bensiinijaamad, parklad, suurte maanteede ristmikud. Maanteede puhul jälgitakse, et laadimisjaamade omavaheline vahemaa ei ületaks kusagil 60 kilomeetrit. Kiirlaadimispunkte soovitakse ka kõikitesse üle kolme tuhande elanikuga asulatesse.
Uudistada sai ka elektrijalgrattaid. Elektriaku ja mootoriga varustatud jalgratas võib olenevalt kiirusest ühe akulaadimisega läbida 20-50km. Loomulikult saab ratast ka tavalise jalgratta kombel edasi vändata, kuid niimoodi akut laadida ei saa. Akut tuleb laadida tavalisest elektrivõrgust, see võtab aega 4 tundi ja tarbib umbes 0.06 € eest elektrit. 1kw võimsusega mootor võimaldab ka mäest üles sõita.
Elektrijalgratta soetajal tuleb arvestada asjaoluga, et ratas kaalub tavalisest rattast enam, sest varustusse lisanduvad viiekilone aku ja seitsmekilone mootor.
Seni on Eestis sedasorti rattaid müüdud tosina jagu. Tagasihoidliku müügiedu põhjuseks on kallis hind, sest elektrivarustus koos paigaldusega maksab umbes 800 eurot, millele lisandub jalgratta hind. Varustust on võimalik paigaldada igasugusele jalgrattale.
Energia- ja veesäästuks majapidamises on väga erinevaid lahendusi
Hoonete energiatõhususe tõstmise kohta sai messil soovitusi mitmetelt asjatundjatelt.
Tartu Regiooni Energiaagentuur, mis keskendub kohalike omavalitsuste energiajuhtimisele ja energiakasutuse tõhususele avalikus sektoris ning kodumajapidamistes, näitas messikülastajatele energiaagentuuride kaarti, mille kohaselt Eesti on Euroopa mõistes vaeslapse rollis. Meil on inimesed teemat alles avastamas, aga näiteks Saksamaal ja Hispaanias on agentuure märkimisväärselt tihedamalt.
Doranova Baltic oli messil väljas vee soojendamiseks mõeldud päikesepaneelidega. Paneelide 100-protsendilise tootlikkusega kasutusajaks loetakse 20-30 aastat ning praeguste kütusehindade juures tasuvad paneelid ennast ära umbes kümne aastaga.
Mesa Eesti tutvustas kütte- ja veekulude individuaalset arvestussüsteemi mitmepereelamutes ja ärihoonetes. Tutvustatud seadmed on kaugloetavad ja küttekulude arvestussüsteemid sobivad ka malmradiaatoritele.
Kredexi esindajad pakkusid huvilistele välja võimalusi, mil viisil saada kortermajade renoveerimiseks riigi toetust. Kui maja ära renoveerida, siis vähenevad tema küttekulud ja targa arvestamise korral ei ole ka laenumaksed nii suured, et ületada senist kulu küttele.
Elukeskkonna kaitsmine ei hõlma ainult looduskaitsealasid
Elukeskkonna-, looduskaitse-, säästva põllumajanduse teemadel olid messil esindatud Eestimaa Looduse Fondi aktiivsed eestvedajad, kes olid ka ürituse usinamad lugemismaterjalide ja raamatute jagajad. ELFi jagatud infost jäi kajama mõte, et keskkonnast hoolimine on palju laiem tegevus, kui ökopoe külastamine ja looduskaitsealade hoidmine.
Mess oli ilmselgelt asjahuviliste ja infopakkujate omavaheline kohtumine, kuna polnud suurt tunglemist. Kõik said rahulikult küsida pakkujate käest just neid huvitavaid küsimusi.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!