Dinosauruste ajastul jalutasid ringi seniavastamata hiidlinnud

(12)
Hiidlinnud. Pilt: Darren Naish

Teadlased avastasid enam kui 80 miljonit aastat vana suure ürglinnu kivistunud lõualuu. Avastus näitab, et ülisuuri linde oli dinosauruste valitsusajal seniarvatust rohkem. Teadlastele on juba ammu teada, et Mesosoikumis ehk Keskaegkonnas (algas 250 miljonit aastat tagasi ja lõppes 65,5 miljonit aastat tagasi) elasid koos dinosaurustega ka ürglinnud.

Kõigi teadlaste avastatud selles aegkonnas elanud arvukate linnuliikide isendid olid aga varese suurused või väiksemad. Prantsusmaalt on küll leitud Kriidi ajastu lõpus (umbes 70 miljonit aastat tagasi) elanud jaanalinnu suurune ürglind Gargantuavis philoinos, kuid siiani sai seda pidada üksikuks erandiks. Nüüd aga avastati Lõuna-Kasahstanist veel ühe hiidlinnu kivistised, mis viitab, et Prantsusmaa leid ei olnud pelgalt õnnelik juhus, vahendab Novaator.

Avastuse teinud Suurbritannia Portsmouthi ülikooli paleontoloogi Darren Naishi sõnul elasid suured linnud kõrvuti Kriidi ajastu lennuvõimetute dinosaurustega.

Naish ja tema kolleegid panid linnule nimeks Samrukia nessovi. Linnu alumine lõualuu leiti Kasahstani lõunaosas asuvast kuivast ja kuumast mägisest piirkonnast. Linnu eluajal, umbes 80 kuni 83 miljonit aastat tagasi, oli seal aga tasandik, millel voolasid risti-rästi looklevad suured jõed.

Pikemalt loe edasi SIIT.