Busan-Geoje - miks kaevata, kui betoontunneli saab lihtsalt merepõhja asetada

 (12)

Avati ta 2010. aastal, oli 48 meetrit vee all asuv 3,2-kilomeetrine tunnel sügavaim omalaadne maailmas, aga tänase autojuhi jaoks ei pruugi isegi hoomatav olla, kui keeruline oli seda ehitada.

Korealased on varemgi suurte ehitusprojektidega silma paistnud, seekord nad vajasid küll teadmisi appi ka Hollandist. Plaanipärane maksumus oli 1,8 miljardit dollarit.

Busani linnastus elab 3,6 miljonit inimest, linn aga hakkas laienema ka naabruses asuvale Geoju saarele. Taifuuniohus ei saanud piirduda ainult sildadega, tuli ehitada ka tunnel, aga nii, et ta asetati merepõhja juba valmis betoonsektsioonidena. Neid kandvad betoonvaiad rammiti küll merepõhja, aga maavärinaohu vähendamiseks nii, et nad ei ulatuks kaljuni.

Tunnel asetati sektsioonidena paika ja ühendati, pealt kaeti tunnel pinnasega, et laevad ja eriti ankrud teda lõhkuda ei saaks. Ehitati ka kaks silda, üks 1,87, teine 1,65 kilomeetrit pikad, et saarega liiklusühendusi parandada.

Tänavu valmiv Marmaray tunnel Bosporuse väina all (Türgis) peaks selliste merepõhja asetatud tunnelite sügavusrekordi küll ületama.

Ingliskeelne video Busan-Geoju tunneli ja paralleelselt ka sillaühenduse ehitamisest: