Loomatohtrid kardavad, et tõuaretusest johtuvate valulike väärarengute kirurgilist korrigeerimist vajavate koerte hulk kasvab seni, kuni nende kliendid tunnevad vajadust jäljendada koeratõugu valides suurte kaubamärkide ja kuvandihullude kuulsuste eeskuju.

Briti loomaarstide liidu BVA väljaande Voice of the Veterinary Profession läbi viidud küsitlusuuringu tulemused annavad mõista, et peaaegu pooled veterinaararstidest usuvad, et nende kliendid, kes valivad brahhütsefaalia (s.t lühikoljulisuse e lamenäolisuse) all kannatavaid koeri, on saanud selleks innustust suhtlusvõrkudest (49%) või kuulsatelt eeskujudelt (43%).

Lühikoljulisi koeri tuuakse arstile üha enam

Mitmed sotsiaalmeediastaarid on kõrgema kategooria tele- ja muusikatähtede nagu Lady Gaga, David Beckham ja Kelly Brook eeskujul võtnud endale koeri brahhütsefaalsetest tõugudest nagu mopsid ja prantsuse buldogid ning nende populaarsust suurendanud.

Üheksa kümnest briti lemmiklooma-arstist kinnitab samas, et viimasel kolmel aastal on brahhütsefaalsete koerte hulk, kellega nende poole on pöördutud, oluliselt kasvanud. Sellest lähtuvalt kutsub Briti loomaarstide liit nii loomaarste, veterinaarõdesid kui ka lihtsalt murelikke inimesi ühinema nende korraldatud kampaaniaga #BreedtoBreathe (tõlkes umbes „aretagem koeri, kes suudavad hingata“) ja astuma vastu lühikoljulisi koeri „armsatena“ kujutavate fotode üleküllusele.

Tuntud isikutest koeraomanikud ja nende fännid ei ole pahatihti lamenäoliste-lühikoljuliste koeratõugude seas levinud terviseprobleemidest tegelikult teadlikud. Samas vajavad 56% brahhütsefaalsetest koertest, kellega loomaarstide poole pöördutakse, ravi sellistele tervisehädadele, mis seonduvad nende tõuomase väljanägemisega — hingamisraskustele, nahaprobleemidele, silmahaavanditele ja katkistele hammastele.

Loomaarstide liidu kogutud statistika näitab, et ainult kümme protsenti koeraomanikest oskavad ära tunda oma brahhütsefaalse lemmiku tõutekkelisi terviseprobleeme, samas kui koguni 75% ei olnud nendest potentsiaalsetest probleemidest enne konkreetse tõu kasuks otsustamist isegi teadlikud. Suurem osa koeraomanikest, kellelt küsiti, miks nad lamenäolise koera võtsid, märkis peamise põhjusena arusaama, et lamenäolised tõud on „head seltsilised“.

Suurem osa veterinaararste usub, et brahhütsefaalse koera pidamisega kaasnevad täiendavad väljaminekud nagu kirurgilised protseduurid ja kõrgemad kindlustusmaksed tulevad üheksale omanikule kümnest ebameeldiva üllatusena.

Briti loomaarstide liidu president John Fishwick selgitas: „Need koeratõud on kuulsate inimeste seas ja suhtlusvõrkudes populaarsemad kui kunagi varem ning veterinaararstid kardavad, et see aitab kaasa nende populaarsuse kasvule üldsuse hulgas.

Instagram kubiseb tuhandetest lühikoljuliste koerte fotodest kõrvuti populaarsete kuulsuste ja staarblogijatega, kuid need teemaviitega #puglife varustatud pildid ei paljasta kogu lugu. Paljud sellistest „nunnudest“ lemmikutest võitlevad tõsiste, sageli eluiga lühendavate tervisehädadega. Ehkki paljud inimesed peavad lömmis, kortsus koonuga lühikoljuliste koerte nägusid kenadeks, on lühikese koonuga koertel tegelikult sageli raske hingata.

Valige endale pigem krants

Koeraomanikud kinnitavad meile sageli, et nende lamenäoline koer on täiesti terve, saamata aru, et häälekas hingamine pole tegelikult normaalne. Veterinaararstid puutuvad selliste probleemidega oma töös kokku igapäevaselt ja nende osutusel oskavad vaid väga vähesed koeraomanikud koera terviseprobleeme märgata enne, kui arst neile tähelepanu juhib.

Need pärilikud tervisehädad põhjustavad loomadele kannatusi ja nende ravimine võib omanikule väga kulukaks kujuneda. Kui mõtlete koera võtmise peale, valige parem mõni parema tervisega tõug või krants.“

Kampaania #BreedtoBreathe raames soovitab Briti loomaarstide liit nii veterinaarvaldkonna töötajatel kui ka üldsusel kasutada nende koostatud pöördumist ja saata seda brändidele, mis kasutavad oma sõnumites brahhütsefaalseid koeratõuge. Veterinaarid loodavad, et ühine pingutus võiks aidata võidelda selliste äärmuslike tõuomaduste normaliseerimise ja nende populaarsuse kasvuga.

Veterinaararstide organisatsioon on juba juhtinud tähelepanu ettevõtete nagu Heinz, Costa Coffee, Halifax jt vastavatele praktikatele; kõik ettevõtted on lubanud edaspidi korraldatavate reklaamikampaaniate raames brahhütsefaalsete koerte kujutiste kasutamisest loobuda.