Pärast kahte Boeing 737 MAX 8-ga juhtunud õnnetust seisab Ühendriikide lennukitootja silmitsi väga tõsiste muredega.

Ettevõtte tulu on langenud 21%, osa lennukompaniisid on oma tellimused ajatanud või tühistanud ja päev, mil raudlinnud uuesti taevasse tõusevad, on teadmata. Lisaks on esile kerkinud kahtlused, et ühes tehases pole Dreamlinerite tootmishügieeniga asjad sugugi korras. Boeing väidab, et tegu on kuulujuttude paisutamisega meedias.

Tarkvarauuendus ei pruugi olla piisav lahendus

Lion Airi ja Ethiopian Airlines’i laineritega juhtunud katastroofides on selgeid sarnasusi: lennuandmed näitasid mõlemal juhul, et lennuki kõrgus kõikus järsult ja see tõusis ja langes korrapäratult.

Uurimine kinnitab kahtlusi, et MAX 8 arvutisüsteemi söödetud ebatäpsed näidud võisid viia lennuki äkilisse automaatsesse allapoole sööstu.

Ilmnenud on teinegi puudujääk: teatud ilmaoludega ei toimi Boeing 737 MAX pilootidele õpetatud tavaline meetod lennuki tõusunurga muutmiseks.

30. aprillil teatas Boeing, et hoiatussüsteem, mis pidanuks kuuluma 737 MAX baasvarustusse, polnud mingil põhjusel kõikidel lennukitel aktiveeritud vaid oli eksikombel seotud lähenemisnurga (AOA) indikaatoriga

On kaheldav, kas lennuhiiu lubatud tarkvarauuendus olukorda sedavõrd parandab, et MAX 8 jälle õhku võiks tõusta. Praeguseks on siiski teada, et kui nõutud arv katselende turvaliselt läbitakse, antakse mudelile uuesti lennuluba.

Lugu jätkub koos lennuinstruktor ja -ekspert Toomas Uibo kommentaariga SIIN.