Avastus: Maad ümbritsev antiaine vöönd kõlbaks kosmoselaevadele kütuseks

(53)
Antiaine vöönd paikneb van Alleni sisemise kiirgusvööndi Maa ülaatmosfäärile lähedaseimas osas. Foto ESA

Teadlastel õnnestus esmakordselt avastada Maad ümbritsev õhukene antiainest osakeste kiht. Ajakirjas Astrophysical Journal Letters avaldatud uurimus kinnitab teooriat, et Maa magnetväli suudab antiainet kinni püüda.

Avastuse teinud teadlaste sõnul asub vähesel määral antiprootoneid Maa magnetvälja poolt paigal hoitavate tavaainest koosnevate Van Alleni vöödena tuntud Maad ümbritsevate kiirgusvööndite vahel. Teadlaste arvates leidub seal piisavalt antiprootoneid, et antiainet kosmoselaeva kütusena kasutada, vahendab Novaator.

Antiprootoneid märkas kosmilise kiirguse uurimise satelliit PAMELA. Kosmiline kiirgus on maailmaruumis suure kiirusega liikuvate osakeste voog, mis koosneb peamiselt prootoneist (umbes 90%) ja kergete elementide aatomituumadest. Maa atmosfääris kosmiline kiirgus neeldub ning tekitab vastastikuses mõjus õhumolekulidega osakeste sadusid.

Maad ümbritsev antiaine vöönd NASA

Osa kosmilise kiirguse osakestest ning kiirguse poolt tekitatud sekundaarsetest osakestest püütakse Maa magnetvälja poolt kinni Van Alleni vöödes. PAMELA üheks ülesandeks oligi otsida väikeses koguses antiaine osakesi palju külluslikumalt leiduvate tavaaine osakeste, näiteks prootonite ja heeliumi aatomituumade, seast.

Pikemalt loe edasi SIIT.