Konkreetne A400M tegi oma tootmisjärgset proovilendu, enne kui Airbus oleks selle ostjani toimetanud. Ent midagi läks valesti.

"Me kinnitame, et A400M lennukiga toimus Sevilla lähedal õnnetus," teatas sama päeva pärastlõunal Airbusi pressiteenistus. "Me oleme laastatud uudisest, et pardal olnud kuuest inimesest hukkus neli."

Kuigi piloodid teatasid õnnetuse eel tehnilisest rikkest, polnud 20 miljardi euro eest välja töötatud lennuki huku põhjus selge.

Sel nädalal avaldas Reuters oma allikatele tuginedes, et õnnetuse uurimise keskmes on kriitlised failid, mis ütlevad lennuki ajule, kuidas selle mootoriteid juhtida. Need andmed – torque calibration parameters – on lennuki kõigi nelja turbopropellermootori kohta unikaalsed. Ilma nendeta ei saa lennuki arvuti mootoreid juhtida.

Piloodid tõusid failideta õhku

Peamine uurimisalune teooria on see, et lennukit ettevalmistades tehti sellele tarkvarauuendus, mille käigus need failid kogemata kustati.

Kokku on õnnetusega ilmenud kolm kriitilist riski, mis kõik realiseerusid. Esiteks toimus viga tarkvarauuenduses, mille tõttu üleüldse failid kustutati. Teiseks ei andnud miski tarkvaras märku, et need failid on puudu.

Kolmandaks ei saanud ka lennuki piloodid enne õhkutõusu ühtegi häiresignaali. A400M on disainitud nii, et piloodid näevad esimest häiret alles 120 meetri kõrgusel õhus, vahendas Reuters Airbusi ohutusdokumentatsiooni.

Nii juhtuski Sevillas, et juba õhus olles ei saanud lennuki pardaarvuti mootoreid juhtida. Suurema kahju vältimiseks on arvuti programmeeritud sellisel juhul mootori seiskama.

A400M neljast turbopropellermootorist seiskusid sel põhjusel keset lendu aga tervelt kolm.

Õnnetuse tulemusel on Saksamaa, kes on juba jõudnud ühe lennuki soetada, A400M-ile kehtestanud lennukeelu. Reutersi andmetel on ka teised NATO riikidest kliendid saanud instruktsiooni, et Airbusi lennuki tarkvarauuendust ei tohiks A400M-ile teha.