Aastaiks toit tagatud ehk mida tähendab kolme uue kruiisilaeva tellimus Turu laevatehasele

 (16)
Soome Turku / Turu , Aker Finnyards laevatehas
Soome Turku / Turu , Aker Finnyards laevatehasFoto: Rein Sikk

USA kruiisikontsern Carnival Cruise Lines on andnud tellimuse kahe hiigelsuure reisilaeva ehitamiseks Soome Turu laevatehases. Meyer Werftile kuuluva laevatehase jaoks on see tõeline rõõmusõnum, sest keskmiselt valmib neil üks reisilaev aastas.

Võib arvata, et laevu on Soome Turu (Turku / Åbo) linnas ehitatud sama kaua, kui linn eksisteerinud (13. sajandist alates), kuid üleilmseks tegijaks sai Turun telakka 20. sajandi alguses, 1920. aastatel esmalt Soome merevägedele aluseid, sh nelja allveelaeva ehitades (firma nimeks esmalt Ab Crichton-Vulcan Oy, 1938. aastast Wärtsilä-yhtymä O/Y).

Kolmekümnendatel saabus suuri tellimusi NSV Liidust, sõja ajal Saksamaalt, pärast sõja lõppu oli aga töö tagatud, sest ehitati NSV liidule laevu nn sõjakahjude korvamiseks. 1950. aastatel tulid ka tellimused Hiinast, Tšehhoslovakkiast, Rootsist, kuuekümnendatel Saksamaalt, Norrast, Peruust ja Kreekast. Selleks ajaks oli maailmaturg juba Wärtsilä jaoks pärani. Kokku valmis 1924-1991 Turu laevatehases 1312 suurt alust, selge enamik neist idaturule, kuid paraku läks konkurents kaheksakümnendatel teravaks, Aasia odavamate tehaste pealetungiga.

1989 läks Wärtsilä Meriteollisuus Oy pankrotti ja algas kannatuste rada. Vahepeal kanti ka nimesid Masa Yards, Kvaerner Masa-Yards, Aker Yards, STX Europe, kuni Lõuna-Korea firma STX lõpuks tahtis kahjumlikust ettevõttest vabaneda ja Soome riigi liigagi aktiivse sekkumise tõttu sai 2015. aastast ainuomanikuks Saksa perefirma Meyer Werft.

Seotud lood:

Turu laevatehase päästmise lugu sel ajal meenutab pisut Estonian Airi nurjunud päästmist Eestis, aga vähemalt laevaehitus Turu tehastes pole lõppenud.

Turus, Helsingis ja Raumas valminud reisilaevad (1989-, laev, ehitaja, tellija)

  • M/S Viking Cinderella (Wärtsilä Meriteollisuus, Turku 1989), Viking Line
  • M/S Silja Serenade (Masa Yards, Turku 1990) Silja Line
  • M/S Silja Symphony (Masa Yards, Turku 1991) Silja Line
  • M/S Grandeur of the Seas (Kvaerner Masa Yard, Helsinki 1996) Royal Caribbean International
  • M/S Enchantment of the Seas (Kvaerner Masa Yard, Helsinki 1997) Royal Caribbean International
  • Voyager of the Seas (Aker Yards, Turku 1999) Royal Caribbean International
  • Explorer of the Seas (Aker Yards, Turku 2000) Royal Caribbean International
  • Adventure of the Seas (Aker Yards, Turku 2001) Royal Caribbean International
  • Navigator of the Seas (Aker Yards, Turku 2002) Royal Caribbean International
  • Mariner of the Seas (Aker Yards, Turku 2003) Royal Caribbean International
  • M/S Galaxy ( Aker Yards, Rauma 2006) Tallink
  • Freedom of the Seas (Aker Yards, Turku 2006) Royal Caribbean International
  • Liberty of the Seas (Aker Yards, Turku 2007) Royal Caribbean International
  • Independence of the Seas (Aker Yards, Turku 2008) Royal Caribbean International
  • Baltic Queen (STX Europe, Rauma 2009) Tallink
  • Oasis of the Seas (STX Europe, Turku 2009) Royal Caribbean International
  • Allure of the Seas (STX Europe, Turku 2010) Royal Caribbean International
  • Spirit of Britain (STX Finland, Rauma 2011) P&O Ferries
  • Spirit of France (STX Finland, Rauma 2012) P&O Ferries
  • S.A. Agulhas II (STX Finland, Rauma 2012) Lõuna-Aafrika keskkonnaministeerium
  • M/S Meri (STX Finland Turku 2012) Oy Gaiamare Ab
  • M/S Viking Grace (STX Finland, Turku 2013) Viking Line Abp
  • Mein Schiff 3 (STX Finland, Turku 2014) TUI Cruises
  • Mein Schiff 4 (Meyer Turku 2015) TUI Cruises
  • Mein Schiff 5 (Meyer Turku 2016) TUI Cruises

Mein Schiff-tüüpi aluseid on tellitud kaheksa, maksumusega keskmiselt 360 miljonit eurot. Rasvases kirjas olevad laevad sõidavad praegu Tallinki värvides. Tallink Megastar on praegu valmimas, aastaks 2017, hinnaks 230 miljonit eurot.

Niisiis, keskmiselt valmib üks laev aastas. Viimati 2010. aastal oli hirm, et töö saab lõplikult otsa, kuid ka siis tuldi veel kriisist välja, 2015. aastal Carnivalilt saadud kahe eelmise laeva tellimus täitis plaani 2020. aastani välja, nüüd siis veel kaks aastat kauemakski.

Ja uus tellimus Carnivalilt on igatahes tõeline pidutsemise põhjus. Valmivad suured 80 000-tonnised kruiisilaevad eeldatavasti aastail 2020 ja 2022. Saksamaalt tuleb veel kolmas tellimus P&O Cruisesilt, samuti aastaks 2020. Küll tähendab see, et juba varem töös olnud Costa-ristleja valmimine hakkab venima, aastasse 2021. Niisiis, laevaehitusel tähtaegade venimised pole just ebatavalised.

Töökohad on tagatud, hetkel on laevatehase teenistuses 1500 inimest, sh ka palju eestlasi. 2018. aastaks kavatseb Meyer Werft ehitada sinna uue, 1200 tonni kaaluva kraana, mis maksab 30 miljonit eurot. Laevatehas on keskendunud just suurte kruiisilaevade ja parvlaevade ehitamisele. Kariibi meri on nende aluseid täis.

Independence of the Seas valmis 2008, praegu seilab Kariibi merel. Wikimedia commons

Turus asub ka BLRT-le kuuluv laevaremonditehas.