YouTube näib toetavat... kliimamuutuse eitajaid

 (59)
YouTube näib toetavat... kliimamuutuse eitajaid
Illustreerival eesmärgil pilt randalhülgest, sest miks mitte. (Wikimedia Commons / Charles J Sharp)

Sotsiaalmeedia tekkis eesmärgiga inimesi lõbustada ja ühendada, aga nagu paljusid puudutavate nähtuste puhul ikka, on sellest kujunenud vahend, millega eri osalised püüavad masse mõjutada.

Videokeskkonnad nagu YouTube on osa sotsiaalmeediast, nii et pole ime, et selleski on leida palju propagandat küll ühe toetuseks või teise vastu.

Sotsiaalmeedias valeinfo levitamise vastu võitlev ühendus Avaaz avaldas uuringu, mille väitel YouTube (ehk selle käigushoidjad ja nende käsutuses olevad algoritmid) on aktiivselt levitanud ja esile tõstnud klippe, mis kliimamuutust maha teevad ja selle vastaseid hoiakuid kujundavad.

Iroonilisel kombel uuendas YouTube hiljuti oma põhimõtteid, sihiga kasutajaid ohtliku sisu ja vandenõuteooriate juurest eemale juhtida.

Avaazi esindajad uurisid 5537 klippi, mida YouTube pakkus vasteks otsingutele nagu climate change, global warming ja climate manipulation (ee kliimamuutus, globaalne soojenemine ja kliimaga manipuleerimine) ning lisaks klippe, mida sait järgmiseks soovitab ja esitab.

Kolme ülaltoodud otsitermini puhul vastavalt 8, 16 ja 21 protsenti järgmiseks soovitatud TOP100-videotest vaidlesid oma sisuga vastu levinud teaduspõhistele arvamustele kliimamuutuse kohta.

Osad klipid eitasid kliimamuutust kui sellist, osad inimeste tähtsat rolli selle arengus jne. "Levinud teaduspõhised arvamused" on muidugi suur üldistamine, mis sisaldab palju eri mõtteid, aga saate kontekstist aru küll.

Seotud lood:

"Leidsime, et väga tõenäoliselt vähemalt iga viies globaalse soojenemise või kliimamuutuse kohta infot otsiv kasutaja saadetakse seda tüüpi valeinformatsiooni jäneseurgu," kommenteerib Avaazi kampaaniate juht ja üks uuringu autor Fadi Quran. "Teadlased näevad kurja vaeva, et harida inimesi eksistentsiaalse ohu suhtes, millega silmitsi seisame, ja YouTube lubab pahade kavatsustega isikutel sel teemal paljude jaoks viimase sõna öelda."

Väiksemad uuringud on varemgi lisanud kinnitust väitele, et YouTube'i kliimateemaliste videote sisu ei ühti sellega, mis teadlastel öelda.

YouTube'i järgmiste videote tulp (up next) on suurema mõjuga, kui esmapilgul tunduda võib. See paneb paika väidetavalt 70% sisust, mida kasutajad järgmiseks vaatamiseks valivad.

Kuidas ja mille põhjal saidil tegutsev algoritm soovitusi koostab, on hoolega hoitud saladus. Targad inimesed on aga viidanud, et algoritm on selgeks saanud, et tasub radikaalset ja vaidlusi äratavat sisu soovitada, kuna see paelub inimesi enim.

YouTube'i esindaja vastus Avaazile oli ootuspärane: uuringut nad ei kommenteeri, kindlaid vaatenurki esile ei tõsta ega alla suru. Kui üldse, tõstavad nad esile mõjukaid hääli ja teemasid, mille kohta on kerge valeinfot saada. Nii, tundub, läks ka uuringus toodud videote puhul.