Uutlaadi relvad valimiste eel: Merkel muretseb sotsiaalmeedias levivate võltsuudiste ja bottide pärast

 (8)
Angela Merkel
Angela Merkel.Foto: STEFANIE LOOS, Reuters/Scanpix

Saksamaa liidukantsler Angela Merkel hoiatas sel nädalal, et moonutatud või võltsitud uudised ja igasugusta kahtlast infot genereerivad botid võivad mõjutada järgmisel aastal Saksamaal toimuvate valimiste tulemusi.

AFP vahendab liidukantsleri sõnu, kes ütles, et võltsitud uudised ja botid on manipuleerinud avaliku arvamusega internetis ja lisas, et seadusandlus peab "sellele fenomenile vastu astuma ja vajadusel seda reguleerima."

"Globaliseerumise pealetungiga seoses on miski muutund - poliitiline debatt toimub varasemast hoopis teistsuguses meediakeskkonnas," ütles ta. "Arvamused ei kujune samamoodi nagu 25 aastat tagasi. Meil on võltssaidid, botid, trollid - asjad, mis mõjutavad inimeste arvamust teatud algoritmide abiga ning me peame leidma viisi, kuidas nendega hakkama saada."

Seoses Donald Trumpi võiduga USA presidendivalimistel ja väidetega, nagu kasutanuks ta võltsuudiste abi, on mitmed kriitikud öelnud, et Facebook ja Twitter peaksid rohkem ära tegema, et piirata oma platvormide kaudu väärinfo levimist. Nii Facebook kui Google teatasid sel kuul, et nad plaanivad oma reklaamivõrkudest võltsuudiseid tootvad saidid edaspidi välja jätta, Facebooki juht Mark Zuckerberg ütles lisaks eelmisel nädalal, et sotsiaalvõrgustik kavatseb astuda konkreetseid samme, et väärinfo levikut piirata.

Seotud lood:

Merkeli paremtsentristlikult parteilt eeldatakse küll valimisvõitu, ent paremäärmusliku AfD (Alternative für Deutschland) toetus on näiteks Facebookis tõusmas, Reutersi andmeil on nad hetkel möödunud nii Merkeli kristlikest demokraatidest (CDU) kui ka vasaktsentristlikest sotsiaaldemokraatidest. AfD-l on seal 300 000 fänni, CDU-l ja SPD-l kahe peale kokku 240 000.

Saksa ametnikud on Facebooki kritiseerinud, väites, et see ei suuda piirata vihakõne levikut. Eelmisel nädalal ütles justiitsminister Heiko Maas, et Facebooki tuleks kohelda kui meediaettevõtet, mida saaks võtta vastutusele igasuguse seal avaldatud sisu eest.