SMS ei kao kuhugi, see on nüüd ülimalt vajalik ja edukas uutel aladel

 (14)
SMS ei kao kuhugi, see on nüüd ülimalt vajalik ja edukas uutel aladel
Foto: AFP

Jälgides sõnumirakenduste Facebook Messenger, WhatsApp ja Snapchat populaarsust, oleks lihtne järeldada, et SMS-id pole enam moes ja surevad peagi välja.

Siiski on vara SMS-idele hingekella lüüa, sest tegelikkuses kasvab sellealane võrguliiklus tempokalt. Hinnanguliselt saadetakse maailmas 8,3 triljonit sõnumit aastas, räägib Tele2 Eesti juht Argo Virkebau.

SMS-idest rääkides on siiani kitsalt vaadeldud vaid tarbijate poolt, ent sõnumineerimine on inimeselt inimesele saadetavatest SMS-idest arenenud palju kaugemale.

Inimeste omavaheline "sõnumineerimine" ei kao kuhugi, aga on viimastel aastatel tõepoolest osalt kolinud erinevatesse suhtlusrakendustesse ja seda eriti Euroopas, kus SMS-ide saatmine on mõnevõrra kallim kui näiteks USA-s.

Rakenduselt inimesele

Uus suur trend telekomi-valdkonnas on aga A2P ehk Application-To-Person sõnumid, mida saadetakse rakendustelt inimestele.

Sellesse kategooriasse kuuluvad laias laastus kõik sõnumid, mis pole saadetud tavaliselt SIM-kaardiga mobiilseadmelt inimestevahelise suhtluse eesmärgil.

Sa oled A2P sõnumi saanud, kui oled näiteks uue veebikonto loomisel või seadme kasutuselevõtmisel:

* saanud Facebookilt, Apple’ilt, Google’ilt või WhatsAppilt sõnumiga ühekordse koodi, et end identifitseerida ja kinnitada oma andmed,

* saanud mõnelt piletimüügikeskkonnalt SMS-iga lingi enda ostetud piletitele,

Seotud lood:

* lugenud oma telefonist SMS-teavitust, et sinu kaup on teele pandud.

Enim kohtab A2P ehk rakendustelt inimestele saadetavaid sõnumeid panganduses, reisimisel, lennunduses, jaemüügis ja tervishoius – need edastavad meile automaatselt infot lennuaegade muutumise, krediidisaldo ja selle täitumise, kauba hilinemise ja lähenevate arstiaegade kohta või tuletavad meelde ununenud parooli.

Ka mobiil-ID kasutamisel inimese telefoniekraanile saadetud kontrollkood või Uberi teavitus, et takso on saabunud, on olemuselt A2P sõnumid.

Üha enam levib SMS-i teel klientidele info saatmine targa kodu süsteemide ja kohalike omavalitsuste pakutavate teenuste suunas.

Samuti tekivad A2P sõnumitele aina uued kasutusvaldkonnad meditsiinis – näitena võib tuua võimaluse haiglates raviarstile koheselt SMS-i saata, kui haiglaravil viibiva patsiendi tervisenäitajad eluohtlikult pöörduvad, võimaldades haiget nii reaalajas jälgida.

Tele2 Eesti juht Argo Virkebau. (Foto: Tele2)

A2P sõnumi eelised

Sõnumite laiatarbekasutusest asutuste ja inimeste vahelises suhtluses võidab inimene mugavuses – tahame ju kõik proaktiivselt ja operatiivselt saada meeldetuletusi, et meil on arsti- või autohoolduse aeg homme teatud kellaajal või et meie lend on edasi lükatud.

Seda on mugav saada SMS-i teel, sest me ei taha sellise olulise info saamiseks tõmmata mingit spetsiaalset äppi või otsida arvutit.

A2P SMS-ide kasutuselevõtust ka võidavad ettevõtted ja asutused, kes neid välja saadavad – see on odav ja üliefektiivne viis klientideni jõuda, kuna SMS-ide loetavus tõuseb 90%-ni juba minutite jooksul pärast väljasaatmist.

Näiteks haiglad võiksid arstiaega SMS-iga meelde tuletades säästa aastas miljoneid eurosid kohale tulla unustanud patsientide vähendamise pealt, mille saaks investeerida arstide koolitamisse või rohkemate vastuvõtuaegade loomisse.

Mugavuse kõrval teine oluline A2P sõnumite laialdase kasutuselevõtu eelis on kõrgema turvataseme pakkumise võimalus seal, kus seda hädasti vaja on.

Pangad üle maailma kasutavad SMS-e, et saata klientidele ühekordseid salasõnu või identifitseerimiskoode, kinnitamaks tehingud veebipangas või tuvastamaks oma isikut veebis oste tehes.

Selline kaheastmeline verifitseerimine on tänaseks finantsmaailmas eelistatuim turvameede ja kasvav trend. Mõned pangad suudavad saata kliendile krüpteeritud SMS-iga ka näiteks tema uued PIN-koodid või reaalajas sõnumi, kui tema pangakaardilt tehakse pettusekahtlusega tehinguid.

SMS-e saadetakse miljonites

A2P sõnumeid ei saadeta maailma mastaabis kümnetes ega sadades, vaid miljonites. Näiteks USA-s juhtiva A2P lahendustega tegeleva firma Twilio suurimad kliendid on Facebook, WhatsApp, Uber ja Airbnb. Selliste hiidude saadetavaid sõnumimahte võib ainult ette kujutada.

Loe veel

Tele2 teeb Eestis ainsana koostööd maailma suurima rahvusvahelise A2P sõnumite agregaatoriga Infobip. Kui mõni suur pank, sotsiaalmeediakanal või korporatsioon soovib Tele2 tegevusriikides SMS-e välja saata, siis Infobip teeb seda läbi Tele2.

Tele2 Eesti võrgus on väljasaadetud SMS-ide hulk aastaga tõusnud 26 protsenti. Kui veel aasta tagasi oli rakendustelt inimestele saadetud sõnumite osakaal alla 4 protsendi kõigist SMS-idest, siis praegu kõigub see 11-15 protsendi vahel.

On näha potentsiaali, et järgmisel aastal on juba viiendik või veerand Tele2 võrgus välja saadetud sõnumitest rakendustelt inimestele läkitatud teavitused.

A2P turg kasvab enim Aasias

SMS võib tunduda aegunud tehnoloogiana, aga tegelikkuses mängib see täna võtmerolli moodsaimate tehnoloogiate omavahelises suhtlemises.

Analüütikute hinnangul on A2P maailmaturu väärtus 2018. aastal 60 miljardit dollarit ja 2020. aastaks juba üle 70 miljardi dollari, seega ei kao SMS-id lähiajal kuhugi.

Ka maailmas tuntud mobiilioperaatori Telefonica andmetel kasvas A2P turg 2014-2015. aastatel 22 protsendi võrra ja jätkab kasvamist veel järgmise kümne aasta jooksul.

Kõige suurem on A2P sõnumite osakaal turgudel, kus e-kommerts on väga kaugele arenenud – näiteks Indias, Hiinas, Lõuna-Koreas, Singapuris ja Malaisias.

Eestis kasutavad A2P sõnumeid enim pangad, e-kaubandusega tegelevad ettevõtted ja pakiautomaatide teenuse pakkujad.

Target