Sisuloojad nuiavad Eestiski populaarses rakenduses lastelt küsitavate meetoditega raha

 (6)
Sisuloojad nuiavad Eestiski populaarses rakenduses lastelt küsitavate meetoditega raha
TikToki ikoon nutitelefonisFoto: DANISH SIDDIQUI, REUTERS

BBC kirjutab, et videorakenduses TikTok on lapsed saanud petta, kui sisuloojad on lubanud noortele "digitaalsete kingituste" eest tähelepanu pöörata, kuid pärast raha saamist pole neist väljagi teinud.

Umbes 500 miljoni kasutajaga rakendus laseb inimestel teha 15-sekundilisi videosid, mis enamasti kujutavad kedagi laulude järgi suud maigutamas ja tantsimas. Samas on populaarsed ka naljavideod, sh sellised, kus mitu kasutajat korraga osalevad - nn TikToki "duetid" võimaldavad algvideote juurde oma videote lindistamist ning seega mitme kasutajaga lustaka videote loomist.

Kõik ei ole aga vaid lustakas, kahtlaseid juhtumeid platvormil jagub. Üks selline juhtum puudutab näiteks 12-aastast briti tüdrukut, kes kulutas videoplatvormil pea 50 naela, et oma lemmiktähele Sebastian Moyle muljet avaldada. Moy kirjutas talle, et kui tüdruk veel ühe sellise kingi teeb, saab ta vastutasuks Moy telefoninumbri. Tüdruk ostis veel ühe 50 naelase kingi, sai Moy numbri, aga telefonile ega sõnumitele suunamudija ei vastanud.

Sarnane juhtum on BBC-le teadaolevalt aset leidnud ka Torontos, kui Stephanie Barbour avastas, et ta tütar on TikTokis kokku kulutanud üle 400 dollari. Uurides oma tütrelt, kas ta selle raha eest ka midagi sai, tõdes tütar, et ei saanud midagi. "Täiskasvanud ja ka teised teismelised peaksid olema targemad ja mitte lastelt raha nuiama," kirus Barbour laste teadmatust ära kasutavaid sisuloojaid.

Seotud lood:

Veel mitmed noored on Ühendkuningriigi väljaandele tunnistanud, et on platvormil välja käinud summasid, mis ulatuvad lausa 1000 naelani. "TikTokis kinkide jagamine on pisut nagu mängurlus - see tekitab sõltuvust," ütles 20-aastane Rhys, kes platvormil varemmainitud rekordilise summa kulutas. Tema sõnul oli tegemist tema enda valikuga, kuid kindlasti peaks olema kinkide jagamisel vanusepiirang.

Sisuloojad süüdistavad platvormi, mis pole laste tegutsemist piisavalt reguleerinud. "Me küll küsime, kas nende vanemad kinkide ostmisest teavad, kuid me ei saa neid peatada. Me teeme videosid mitte ainult raha teenimiseks, vaid ka selleks, et rohkem vaatajaid saada," ütlesid Poola päritolu Neffati kaksikud, kes on platvormil populaarsed sisuloojad.

TikTokil pole see esimene kord lastega seonduva pärast kriitika all olla - ettevõte sai USA-s koguni 5,7 miljonit dollarit trahvi, kuna kogus ja töötles alla 13-aastaste isikuandmeid. BBC kriitikale vastas platvormi haldav Hiina ettevõte Bytedance, et nad uurivad oma kinkide jagamise põhimõtteid ning üritavad oma tooteid ja kasutajatingimusi parandada ja täpsustada.