Elisa jälgib võrkude ja teenuste toimimist ööpäevaringselt ja valmistub ka eriolukordadeks, nagu äikesetorm ja suuremad ühiskondlikud sündmused.

Eraldi osakonnas jälgitakse suurendatud pildilt tugijaamade ja teenuste tööd kogu Eestis.

Valdo Kiks, Elisa monitooringu osakonna juht räägib, et ennetustegevuste eesmärk on võimalike võrgu- ja teenustõrgete ennetamine ja lahendamine juba eos, nii et klient ei märkaks muutuseid.

"Kui räägime ennetusest juba täpsemalt, siis valmistame end pikalt ette erinevateks massiüritusteks ja aastavahetusteks, kuid ilmastikuolude osas on ettevalmistusaeg jällegi oluliselt lühem.

See ei tähenda muidugi seda, et ootamatult pöörduvate ilmaolustike tõttu puuduks meil tegevuskava. Kuid teadupoolest on ilmataat ise juba kord selline, et tema tegevusi väga pikalt ette ennustada ei saa," ütleb Kiks.

Ootamatult pöörduvad ilmastikuolud

Kiks: Ilmateadete jälgimine on oluline märksõna. Kui saabub teadmine näiteks tugevast äikesest, siis vaatame kohe üle kõikide generaatorite ja varugeneraatorite olukorra ja nende kütusevarud, lisaks tuleb kindlasti tagada põhivõrgu sõlmpunktides elektrivarustus.

Samuti määrame sõltuvalt juba Riigi Ilmateenistuse äikesehoiatuse astmest ka vajaliku reageerimisrühma, kuhu kuuluvad nii elisalased kui allhankijate töötajad, kes oleksid valmis kohapeale rikkeid kõrvaldama minema.

Oluline ongi teadmine, et elektriettevõtted ja operaatorid ning nende allhankijad valmistuvad loodusnähtustega võitlemiseks ühiselt.

Kommunikatsioon on siinkohal samuti määrava tähtsusega. Meil on näiteks kodulehelt leitav levikatkestuste kaart, mis kuvab operatiivinfot võimalike levikatkestuste, rikete ja plaaniliste hooldustööde osas.

Nimetatud kaardil saab kirjutada otsireale enda asukoha ja koheselt avaneb vaade antud piirkonnas toimuva kohta.

Huvitava faktina toon välja, et Levikatkestuste kaart on Eestis täiesti ainulaadne, teistel säärast asja ei ole.

Samuti on meil avalik infovoog kodulehel Tugiinfo pesas, kus on toodud kõik teadaolevad rikked ja plaanilised muudatused, siit saab tellida ka endale meilile või telefoninumbrile tagasisidet rikke lahendamise kohta.

Massiüritusteks valmistumine

Hiljutise näitena saan rääkida Weekend-festivalist, mis Pärnus toimus. Taolistel suurüritustel viibib teadupoolest korraga suur arv inimesi ja see seltskond kasutab hoogsalt ka andmesideühendust, et oma meeleolu juba vahetult netiavarustesse sõpradele jagada.

Weekendi puhul sõitsime kohapeale liikuva tugijaama ja avasime täiesti uue tugijaama hiigelpeo paremaks kõne- ja andmeside tagamiseks – peoala vahetus läheduses Pärnu Rannastaadionil.

Ehk et lühidalt öeldes massiürituste asukoha varustame tavapäraselt mobiilse tugijaamaga ja vajadusel suurendame distantsilt ka võrgu mahtusid piirkonnas, kuhu on oodata rohkearvulist osalust.

Ennetustegevused võrgu töökindluse tarbeks

Pidev võrgu ja teenuste monitoorimine loob pinnase ennetustegevuseks. Näiteks kohe, kui ilmneb signaal, et mingi veebilehe allalaadimine võtab tavapärasest kauem aega, siis on see meile esmane indikatsioon tegutsemiseks.

Samuti kui näeme, et mingis piirkonnas on andmesidemahtude kasutustrend järsult suurenemas, suurendame võrghumahtusid juba distanstilt.

Samuti on meil, rääkides tugijaamade töökorra vaatlusest, ennetavalt taustal tegutsemas n-ö tehisintellekt, mis parandab automaatselt näiteks 2G-s ilmnevaid tõrkeid.

Arusaadavalt tegutseme operatiivselt ja rakendame erinevaid lahendusi - kõik ikka selle nimel, et kliendikasutuskogemus oleks stabiilne ja ühtki negatiivset muutust ei nähtuks. Saab tõdeda, et meie igapäevaelu ongi pidev valve ja ennetustegevus käsikäes."