Uus reegel on lasknud sotsiaalvõrgustikul koguda statistikat ja luua infoarhiivi selle kohta, et kes nende keskkonnas siis poliitreklaame tellivad.

New Yorgi ülikooli uuris FB arhiivi seni kogunenud 267 000 poliitreklaami ja paljastab, et üks suurimaid kulutajaid on siin president Donald Trump koos oma poliitilise komiteega.

Mõlemad kuuluvad kümne enim raha kulutava tellija hulka. Nad kulutasid tänavu mais ja juunis kokku 9523 reklaamile 274 100 USA dollarit (ca 235 000 eurot) ning said vastutasuks 37,6 miljonit impression'it - postituse kuvamist Facebooki keskkonnas, hoolimata sellest, kas keegi klikib peal või ei.

Võrdluseks: teisel kohal oli seksuaaltervise eest seisev mittetulundusühing Planned Parenthood, mis kulutas 188 800 dollarit 3389 reklaamile.

Poliitikuid oli kulutajate esikümnes veel vaid üks, demokraatlik senatikandidaat Beto O'Rourke, kes kulutas 194 400 dollarit.

Trumpi edukas presidendiks kandideerimise kampaania toetuski suuresti sotsiaalmeediale. Tema põhinõustaja selles vallas, Brad Parscale, haldab ka tema jätkukampaaniat 2020. aastal.

Uuringu koostajad mainivad, et kogusid andmed Facebooki arhiivist ainult kindlate otsisõnade abil, nii et Trumpi leeri tellitud ja makstud poliitreklaame võib ka rohkem olla.

Arhiiv laialdasemat ja automaatsemat andmekogumisviisi hetkel ei paku, kuigi vajalikud tarkvaraloomevahendid peaksid lisanduma aasta lõpuks.

Teiseks pakub arhiiv impression'ite arvu ja makstud summade puhul ainult teatud ulatuses vastet, näiteks 0-1000 ja 100-500 dollarit. Uuringu autorid valisid igaks juhuks enamasti madalaima võimaliku näitaja.

Piiranguid info otsimiseks ja esitamiseks on hetkel veelgi, aga üks on muidugi selge. Sotsiaalmeedia on poliitikutele võimas abivahend, millega võita sõpru ja mõjutada inimesi.