Kuidas ma Facebooki-petturitele ligi 4000 eurot kaotasin...

 (24)
Kuidas ma Facebooki-petturitele ligi 4000 eurot kaotasin...
(Foto: Pixabay / Tumisu)

GitHub'i kasutaja Niek jagab kogemust, kuidas ta Facebookis levitatud pettuse tõttu üsna korraliku rahasumma kaotas.

Huvitav õpetlik lugu kõigile, kes Facebookis äritegevust viljelevad ja/või veebireklaame avada julgevad. Niek ütleb, et ei suuda ise ka uskuda, et sellise pettuse ohvriks langes.

Ta leiab, et on veebis üldiselt ettevaatlik inimene – kasutab paroolihaldurit (password manager) ja kõigil oma kontodel kahe teguriga autentimist (2FA; two-factor authentication) jm.

Kõik algas sellest, et ta nägi Facebooki keskkonnas Tiktok Ads Business'i reklaami, mis lubas uutele äridele liitumise korral 3000 dollari (ca 2550 euro) suurust krediiti.

Niek on tegelenud veebireklaamidega üle 15 aasta ja näinud paljusid sarnaseid pakkumisi. Kõnealune krediit tundus küll ebatavaliselt helde, aga ta oli kuulnud, et ka sama pakkuja teine kampaania Back to Business oli väga meelitav.

Veebireklaam suunas klõpsaja Google'i äpipoodi TikTok Ads Businessi nimelist äppi alla laadima. Sellegi juures ei hakanud kohe midagi kahtlast silma: enam kui 10 000 allalaadimist, üle 1000 arvutuse, keskmine hinne 4,6...

Niek möönab tagantjärele, et imelikud olid rakenduselooja nimi (Develop App), selle e-postiaadress (developgameonline@gmail.com) ja allalaaditava tarkvarapaketi nimi (com.acazira.tforbusiness), aga ta siiski jätkas krediidijahti.

Seotud lood:

Äpi paigaldamise järel viis see veebilehele, kus tuli sisestada oma telefoninumber ja e-postiaadress ning lubatud krediidi saamiseks ka Facebooki kontoga sisse logida. Kui seegi tehtud, ilmus kinnitus krediidi lisamise kohta ja teade, et see muutub 24-48 tunni jooksul kättesaadavaks.

Kahe päeva pärast ei saabunud aga lubatud kinnituskirja, vaid PayPali kinnitus, et Niek tegi Facebookis 3990,17 eurose makse ja see kaob ta kontolt kahe tööpäeva jooksul. (Niekil on Facebookiga seotud PayPali ärikasutaja-konto.)

Niek ei saanud kohe aru, et mis makse see olla võiks. Kui ta aga oma Facebook Ad-kontole sisse logida püüdis, oli ligipääs kadunud. Keegi oli teda eemaldanud, kusjuures Facebook polnud selle kohta kinnituskirjagi saatnud.

Kergem polnud ka selle klaarimiseks FB-ga ühendust võtta. Vastaval veebilehel polnud võimalik kirjasaatmise-ikoonil klõpsata ja ametlik chat ei toiminud.

Päev hiljem õnnestus tal siiski Facebookiga kontakteeruda ja veel päev hiljem kontole ligipääs tagasi saada. Haihtunud oli aga 8235,82 eurot, mis kulutatud "mingi Vietnami alumiiniumtoote" reklaamimisele, mida näitab allolev ekraanitõmmis.

Tootja foto

Kokkuvõtteks. Niek kulutas reklaamile 8235,82 eurot, millest ta enda kontolt lahkus 3990,17 eurot. Ta ootab nüüd Facebooki otsust, et kas saab oma kulutuse tagasi. Reklaam kogus FB keskkonnas 3 184 933 impressions'it ja selle reach oli 2 674 194.

Vahepeal on ta:

  • oma Facebooki ja PayPali paroole muutnud,
  • kõik eelnevalt sisselogitud seadmed ja load (token) tühistanud,
  • petureklaamist Facebooki teavitanud (vastust veel pole),
  • pettusega seotud äpist Google'ile teatanud (kes äpi Play Store'ist kaks päeva hiljem maha võttis)
  • PayPalilt raha tagasi palunud (kes vastas, et ei tuvasta volitamata rahakasutust)

Loo moraal on Nieki sõnul lihtne: ära klõpsa veebireklaamidel, mille puhul sa ei tunne, et usaldad neid 100%!

ekraanitõmmis