2015: Linux kui mänguplatvorm sai jalad alla

 (6)
2015: Linux kui mänguplatvorm sai jalad alla
Foto: tootja

SteamOS muutis Linuxi arvestatava(ma)ks mänguplatvormiks – aga see jääb Windowsile endiselt alla.

Linux leidis tänavu nimelt ootamatu liitlase: ameeriklaste firma Valve Corporation.

See kogus 1990ndate lõpus tuntust menukate arvutimängutootja (Half-Life, Counter-Strike, Team Fortress jm), aga keskendus peagi veebiplatvormile Steam, millest on kujunenud pika edumaaga juhtiv arvutimängude müümise-levitamise kanal.

Valve aga ei tahtnud sellega piirduda, vaid tutvustas 2013. aasta lõpus Linuxil põhinevat opsüsteemi SteamOS, eesmärgiga arvutimängundus Microsofti/Windowsi mõjualast välja sikutada ja muidugi rohkem Valve’i kontrolli alla saada.

Muidugi ei piisa selleks lihtsalt uuest opsüsteemist, vaid vaja on ka toetavat „ökosüsteemi“ alates mängudest kuni seadmeteni.

Tänavu sügisel jõudsidki turule Steam Machine’id ehk mänguarvutid, mida ühendavad peamiselt opsüsteemi SteamOS jooksutamine ja spetsiaalse puldi (SteamController) pakkumine.

SteamOS-i nn töölaud (Foto: Wikimedia Commons / kasutaja Professorkaos64)
Seotud lood:

Steami-arvutite peamine probleem on... et neid pole tingimata vaja. Neil pole Windowsi ees ühtegi märkimisväärset eelist ja arvutimüük on nagunii langusteel.

Windowsi-arvutid jooksutavad Steami platvormiga seotud mänge nagunii ja isegi kui SteamOS-ile eksklusiivseid teoseid toota, meelitab see vaevalt arvutimängureid uuele platvormile kolima.

Eksklusiivid oleks tõenäoliselt kitsast huvi äratavad indiekad, mitte massisõbralikud suurprojektid, mille tootmine nõuaks tohutult raha.

Sarnane status quo kõigutamise katse toimus hiljuti ka nutiseadmete vallas: Androidi-mängureid meelitati Androidi-mängukonsoole ostma.

Et aga nutiseadmel on sama opsüsteemiga konsooli ees suuri eeliseid (mitmekülgsem; enamikel mänguhuvilistest juba olemas; veel ühe seadme ostmine nõuab lisaväljaminekut), siis sinna see asi on jäänud.

Valve üritas Steami mänguloojate silmis lahedamaks luua graafikakeele OpenGL ja selle järglase Vulkan toetamisega. Testides selgub aga, et SteamOS ei suuda jõudluses Windows 10-le kuidagi konkurentsi pakkuda.

ArsTechnica testis, kas Linux / Steam OS jooksutab arvutimänge sama jõudsalt kui Windows. Selgus, et mahajäämus on märgatav.

SteamOS-i tulevik jääb seega hetkel tumedaks. See ei saa kuidagi juhtivat positsiooni saavutada, kui inimesi keelitatakse ilma hea põhjuseta uusi arvuteid ostma.

Asja mahendab võimalus endale ise "aurumasin" teha: võtad tavalise Windowsi-arvuti, paigaldad sellele opsüsteemi SteamOS ja soovi korral palud sellel vaikimisi Steami keskkonnas käivituda. Selliseid masinaid pakuvad nii mõned tootjad (Origin) kui ka leidub õpetusi, kuidas ise teha.

Kokkuvõttes võib tõdeda, et arvutimängunduses juhtiv platvorm on endiselt Windows. Puudub selline Linuxi- või Mac-arvuti, mis suudaks pakkuda sama suurt ja mitmekesist mänguvaramut.

Eriti, kui võtta arvesse kõik vanemad PC-mängud, mille jooksutamine on kerge ja mugav ainult Windowsis, mitte Linuxis / Steamis või Macil.

SteamOS kinkis Linuxile saamas tohutu mängukogu, hetkel juba üle tuhande teose. Kas need Linuxi-arvutites ka kõik kenasti jooksma hakkab, sõltub aga palju ka riistvaradraiverite toest.

Selle arendamise eest hoolitsevad paraku Valve'ist eraldiseisvad firmad nagu AMD, nVidia ja Intel, nii et SteamOS-i tuleviku eest seisjad peavad endile ruttu mõjukaid sõpru leidma.