Robotexi Ülemiste City Krati võistlusel premeeriti Läti meeskonda SIG


Robotexi Ülemiste City Krati võistlusel premeeriti Läti meeskonda SIG
Mattias Kitsing/Robotex

Sel aastal oli robootikafestivali Robotex osaks ka Ülemiste City jaoks krati arendamise võistlus, mille eesmärgiks oli luua tehismõistus, mis linnaku külalisi ja asukaid aidata saaks. Esmakordselt toimunud võistluse võitjaks krooniti Läti meeskond SIG.

Võistlusülesande kohaselt pidi loodav kratt olema võimalikult mitmekülgne ja talendikas, osates tuvastada külastajate räägitud keelt, tellida lifti, autonoomset sõidukit või broneerida ruume. Alguses on plaanis loodavat süsteemi kasutada vaid büroohoonetes, ent tulevikus on Ülemiste City’l kindel plaan seda kasutada üle terve linnaku ning ka veebis.

"Tehnoloogia abiga saame inimeste juhendamise väljakutsele vastu astuda ning kuna senised lahendused pole olnud piisavalt paindlikud, tuligi mõte koos Robotexiga selline konkurss teha," räägib Mainor Ülemiste juhatuse liige Ursel Velve.

Preemia 1000 eurot läks Läti meeskonnale SIG robotiga SIG Kratt. Meeskonna liikmeteks on Edgars Bajaruns, Andris Jenerts, Raivis Pauls, Mārtiņš Šmuikšis, Mārtiņš Zemlītis Siguldas. Läti meeskonna robot lahendas ära enamus võistlusülesandes ülesseatud probleemidest, sealhulgas oskas juhatada külalisi Öpiku majas õigesse kohta, andis juhiseid kuidas autot korrektselt parkima panna ning lahutas külastaja meelt. Seda kõike veel kahes keeles.

Lisaks tõsteti esile ka Türgi Hatay Bahçeşehiri põhikooli meeskonda Zeus, kes olid loonud häälkäskluste peale liikuva roboti Perseus ning demonstreeris Robotexil, kuidas tulevikulinn võiks toimida.

"Tulime sel aastal konkursiga üsna hilja välja, mistõttu said osalevad meeskond vähe ettevalmistusaega," sõnas Velve. "Paindlikkus on igal juhul erinevates prototüüplahendustes olemas, nüüd ootame, et seda oleks võimalik erinevate süsteemidega liidestada.”

Ülemiste City on koduks 400 ettevõttele, kuhu käivad igapäevaselt tööle kümned tuhanded inimesed ning sajad külalised. Kirev tulevikulinn saab aga järjest uute teenuste ning majade näol täiendust, mistõttu tekkis ka vajadus lahendada ära inimeste juhendamisega seotud väljakutsed.

Krati võistluse esimese etapi eesmärgiks oli interaktiivse roboti loomine, teine etapp leiab aset 2020. aastal ning siis on vaja kratile luua ka füüsiline keha.

Konkurss Krati leidmiseks toimus Robotexi ning Ülemiste City ja ettevõtluskõrgkooli Mainor koostöös.