Ründehelikopter WZ-10: hiinlaste tappev kingitus maailmarahule

 (41)

CAIC Z-10 (ka WZ-10) on Hiinas Changhe Aircraft Industries Corporation (CAIC) tehastes valmistatud, kuigi tegelikult Venemaal Kamovi konstrueerimisbüroos välja töötatud ründehelikopter, mõeldud ennekõike tankidevastaseks sõjategevuseks, aga kasutatav ka teiste helikopterite vastu.

Esimese lennu tegi seda tüüpi helikopter 2003, nüüd teatab aga Hiina kaitseministeerium, et kõik maavägede lennuüksused on sellistega varustatud. Ühe helikopteri hinnaks arvestatakse 17 miljonit dollarit ja valmistatud on neid teatavasti enam kui sada. Ja nagu järeldub, siis kasutavad selliseid just Hiina rahvavabastusarmee maaväed. Kamov töötas sellise helikopteri välja vastavalt Hiina ja Venemaa kokkuleppele, kuigi ametlikult loetakse seda siiski hiina, mitte vene helikopteriks.

Tähis Z (uuematel ka WZ) tähistab Hiina relvastuse puhul just helikoptereid, samas kui H tähistab pommitajaid, J hävitajaid, Q ründelennukit ja Y transpordilennukit. CAIC Z-10 ja selle väiksema venna, Harbin Z-19 kohta on kasutusel ka hüüdnimed, vastavalt Raevukas Välgunool (Pi Li Huo, 霹雳火) ja Must Keeristorm (Hei Xuan Feng, 黑旋风).

Seotud lood:

Hiinas on helikoptereid ehitatud juba aastakümneid, aga reeglina on olnud tegemist pigem koopiatega Vene (ehk nõukogude) ja lääne lennuvahenditest.

Harbin Z-5 (esmaslend 1958) oli koopia nõukogude Mil Mi-4-st, Z-6 aga oleks pidanud olema koopia Mil Mi-8-st, kuid sellest ei saanudki asja. Selle asemel tuli 1969 Harbin Z-6 nime all välja hoopis uuendatud versioon Z-5-st.

Changhe Z-7 projekt läks tühistamisele, Z-8 oli aga juba koostöös prantslastega ehitatud versioon helikopterist Aérospatiale SA 321 Super Frelon. Harbin Z-9 (WZ-9, 1981-) aga variant prantsuse helikopterist Eurocopter AS365 Dauphin. Järgnevad Z-11, Z-12, EC-120, Z-15, mis kõik on variandid Airbusi Eurocopteritest, ja Changhe Z-18, Harbin Z-19 ja Harbin Z-20, mis pigem kohalikud edasiarendused kunagi kopeeritud kopteritest.

Kuid enamik sealseid helikoptereid on pigem transpordiülesannetega, ründekopteriteks liigituvad WZ-10, Z-18 ja Z-19. Võrreldes transpordikopteriga WZ-9 on WZ-10 küll oluliselt parema manööverdamis- ja lahinguvõimega, aga jääb mootori jõult ja ka tulejõult veidi alla.

Hiina relvajõud, mis seni täristavad relvi rahvusvahelistes vetes Ida- ja Lõuna-Hiina meredel, vajavad 3000 helikopterit, praegu võib neid olla aga toodetud juba ligemale 1000. Hiina unistab, et nende helikopterid hakkaks tulevikus ka võistlema ameeriklastega, nagu näiteks Sikorsky UH-60 Black Hawk.

Apache'idest nähtavasti isegi ei unistata.