Pekingi Keelatud Linna ehitamiseks rajati omal ajal kunstlikud jääteed
Hiina ürikute kohaselt toimetati suurimad Pekingi Keelatud Linna ehitamiseks kasutatud kivitükid kivimurrust ehitusplatsile kunstlikke jääteid pidi. Hõõrdumise uurimisele spetsialiseerunud insenerid leiavad nüüd arvutuste põhjal, et meetod nõudis massiühiku liigutamiseks alternatiividest tunduvalt vähem tööjõudu.
Pea 600 aastat tagasi alustati Pekingi südames Keelatud Linna püstitamist, mis hõlmab tänaseks endas pea tuhandet hoonet. Linn toimis keisrivõimu keskusena järgmised viis sajandit. Vahendavad ERR teadusuudised
Monumentaalse arhitektuuri tõttu UNESCO maailmapärandi nimekirja kantud kompleksi sattudes hakkas aga kolme inseneri huvitama, kuidas selle ehitusel kasutatud kivitükid üleüldse ehitusplatsile transporditi. Kivimurrud asuvad linnast kuni 70 kilomeetri kaugusel. Osade kiviplaatide mass küündib samal ajal üle saja tonni.
Kroonikates on küll lühidalt mainitud, et selleks kasutati jääteid, ent seda pole teaduslikult uuritud. Kolmikule tundus meetod kummaline, kuna Hiina kultuuriloos ei esine kujutisi, kus „inimmassid hiiglaslikke kujusid vinnavad“. Hiinlased olid ratta leiutanud juba vähemalt 2000 aasta e.m.a ning elegantsed kodarrattad poleks pidanud olema haruldased ka tuhandeid aastaid hiljem.
Loe edasi ERR teadusuudistest