Kuid esmalt tõbraste juurde tagasi. Kuigi DSEI katusealune ekspositsioonipind on ca 90 000 m2, ei mahu suuremad vidinad tuppa ära – nagu keskuse kõrval ankrus olevad militaaralused või eksponeeritavad lennuvahendid. Ehkki omalaadsetest messidest on DSEI Euroopa suurim, toimub selliseid näitusi siinpool ookeani aastas kokku 5–7.

Igal sellisel kokkusaamisel püüab veerand kaupmeestest müüa enesekaitseks võimalikult efektiivseid tapavahendeid ning ülejäänud siis nende tulenuiade eest kaitsta – vaid ühe näituse mahu järgi hinnates peab pahalaste vägi olema õõvatekitavalt suur... DSEI boksides leidub kõike – kõrvuti on villased sokid ja miinipilduja moon, komposiitsoomus ja allveelaeva tuvastav sonar…

Messil nähtu juurde pöördume ilmselt tagasi ka tulevikus, kuid seekord teeme juttu Eesti boksis üles astunuist ning alustame ülevaadet ainukese erandiga – Eli oli messil omal käel.

Loov inseneribüroo

OÜ Eli asutati 1988. aastal ning 7 aastat hiljem alustati militaarsimulaatorite arendusega. Virtuaalselt püstolit paugutada lubav 1995. aastal sündinud esiklaps olevat senini töös, kuid tänane tootevalik on märksa keerulisem. Lihtsaimad laskesimulaatorid on ehk siseruumides kasutatavad kaamerapõhised CBR-9 ja PFRS, keerulisim aga jaoülema treeningut võimaldav ALFONS 2M. Sinna vahele mahuvad nt juhitavad mobiilsed märklauad Hardy ja Hardy-M või reaalset tulistamist imiteeriv nn CO2-kit. Viimasel juhul vahetatakse automaatrelval lukk ja salv – Eli loodud lahenduses on reaalse relvaga sobivas salves veeldatud süsihappegaas, mis simulatsiooni käigus tulistades tekitab läbi relva liikumise ja tagasilöögi laskjale realistlikuma feeling´u. Ühe salvega kannatab lasta sama palju kui "päris" moonaga, kuid paugu hind on oluliselt odavam.

Simulaatorite kõrval on Elil teinegi tegutsemissuund, milleks on mehitamata lennuvahendid ning viimastega seonduvad tarvikud – nagu näiteks originaalne lennukite õhkutõusu hõlbustav pneumaatiline katapult (kuni 40 kg) või maandumisel lennuki langevarju vabastav vedruga padrun. Viimast on vaja selleks, et tuule korral langevari maandunud lennukit enda järel lohistades seda ära ei lõhuks. Mehitamata lennuvahendeist on pakkuda kuni 6 tundi õhus püsiv ca 50 kilomeetrise lennuulatusega lennuk UAS SWAN III ning kaks nelja mootoriga drooni (vt ka www.uav.ee).

Moodsa aja lapsed

Kaitsetööstuses on Eesti sünonüümiks kujunenud küberkaitse koos küberturvalisusega ning kaudselt astub sama liini ka juhtmevaba valvet pakkuv DEFENDEC. Nende Smartdec'i nimeline süsteem lubab jälgitava piirkonna detektorite abil sisse piirata ning seda siis arvuti vahendusel jälgida. Kogu süsteem on juhtmevaba ning ühe detektori tööraadius ca 30 m. Side detektorite ja operaatori arvuti vahel käib läbi raadiosaatja, mille kaugus juhtarvutist on piiramata. See muudab Smartdec'i heaks abimeheks näiteks metsatüki, gaasitrassi või riigipiiri valvamisel, sest süsteem on paigaldatav loetud minutitega ning tänu kompaktsusele ka hõlpsasti peidetav (www.defendec.com).

Kõiksugu mehitamata lennuvahendid tundub hetkel olevat moekaup ning Eesti firmadest pakkus neid ka Tallinna külje all Viimsis paiknev Threod Systems. Tänases tootevalikus on kolm lennukit ja üks kolme mootoriga kerge droon. Kõiki neid lennuvahendeid saab kasutada nii rahumeelsetel- kui militaareesmärkidel. Väikseim lennuk, mudel EOS, mahub koos juhtimissüsteemiga sõduri seljakotti ning stardib töötava mootoriga sõduri käest õhku visatuna. Maandumisel kasutatakse lööki pehmendavat nn "kõhukotti" koos langevarjuga ning antud lennuki tegevusraadiuseks on kuni 15 km.

Kõige kauem suudab Threodi "sumisejatest" õhus püsida THEIA – ideaaltingimustes kuni 24 tundi. See lennuk on ka suurtele suguvendadele sarnaseim, tema optimaalne lennukõrgus on 5000 m ja maksimaalne kiirus kuni 150 km/h. Lennuraadius võib piloodist loetuna ulatada kuni 200 km kaugusele ja kasulikku kandamit võib sel komposiitlinnul kaasas olla kuni 25 kg. Threod esines messil ettevõtte United Armaments International kaitsva tiiva all – viimane pakub lisaks Threodi lennuvahenditele ka küberkaitsega seotud teenuseid.

Neid ühendab niit ja nõel

Üks messi kummalisemaid eksponaate leidus Protex Balti AS väljapanekus. Selle Norra kapitalil põhineva Eesti tütarfirma stendis oli ese, mis meenutas halli õhukesest fliisist varrukateta alussärki – tegelikult oli see aga päästevest, mis pidavat hoidma vee peal täismehe koos 20 kg varustusega! Antud firma pakub nii militaarrõivaid kui tööriietust ning kombineerib koos erinevate nutikate materjalidega ka elektroonikat. Näiteks valmis paraadmundri kõrval oli väljapanekus olemas ka selline "pikk pesu", mis võimaldab erinevaid lihasgruppe nõrga elektrivooluga stimuleerida. See olevat asendamatu abimees taastusravis ja eakamate patsientide liikumisvaeguste leevendamisel (www.protex.no).

Protexi seljatagust kaitsnud AS Samelin teeb saapaid, täpsemalt erinevaid militaar- ning tööjalatseid. Kodus vähetuntud kingsepad teevad ilmselt head tööd, sest 60% toodangust moodustab allhange Soome, Rootsi, Norra ja Taani vastava ala ettevõtetele (www.samelin.ee).

Sarnastel turgudel tegutseb ka Viljandimaal tegutsev AS Galvi-Linda, kes ekspordib üle 70% oma valmistoodangust. Selle ettevõtte leib on tekstiilist, nahast või sünteetilisest materjalist valmistatud militaar- ja jõustruktuuride varustus. Mundrite kõrval räägime rakmetest, seljakottidest, varustustaskutest, taktikalistest vestidest jne. Tsiviilkasutusse toodetakse jahivarustust ning pakutava kvaliteeti on tunnustatud ISO-standardile vastavusega – nii ka Samelini saapameistrite puhul (www.galvilinda.ee).

Kolmandiku boksist moodustas raud...

... ja suurim tükk oli Combat Armoring Group´i mattmust Kombat T-98 M/P10. Neid autosid valmistatakse nii tsiviil- kui militaarkasutusse ning täna olevat tegu kiireima soomustatud neljarattalisega maamunal! Õhemalt kaitstud Kombat vastab klassi B2 tingimustele, raskeim täidab nõudliku B7 ettekirjutused. Ettevõtte esindajate sõnul on nende puhul trumbiks paindlikkus ja lihtsus – tehnilises pooles baseerub Kombat Ameerika väikeveokitel. 6käiguline automaatkäigukast Allison 1000 on laialt levinud nagu ka jõuallikatena välja pakutavad kuueliitrine V8 (Vortec, 360 hj) või 6,6liitrine turbodiisel (Duramax, 398 hj). Bensiinimootori toel on T-98 M/P10 tippkiirus 170 km/h, õlipõletaja puhul 10 km/h jagu väiksem. Kahte ühesugust Kombatit leida on pea võimatu, neid valmistatakse vaid kliendi vajadustest lähtuvalt (www.combatag.com).

Combati oleks kerge vaevaga üle löönud Baltic Workboats (www.bwb.ee) oma 26 m pika alumiiniumist patrulllaevaga, kuid õnneks leppisid nad boksi renti silmas pidades vaid Rootsi rannavalvele läinud aluse mudeliga. Sellest ettevõttest kirjutasime lähemalt oma juulinumbris ning saarlaste ilusat käekirja on märgatud – tellimisvõimalusi uurisid nii serblased kui Amazonasel patrullivad mundrimehed!

Raua poolelt lõpetas Eesti boksis väljapaneku OÜ Nordic Armoury, kes toodab relvadele lisavarustust kinnitada võimaldavaid süsteeme. Maakeeli on tegemist nn Picatinny liistuga relvadele, millel seda nende vanuse tõttu küljes ei ole. Tänu jooksvale arendustööle on sel noorel firmal täna ette näidata juba 20 originaalset detaili eri relvade järgiaitamise hõlbustamiseks. Nende sellide poole võib pöörduda ka siis, kui ise relvale harkjala või optika paigutamisega jänni jääb või tuleb freesida mõnda suurt täpsust nõudvat alumiinium- või plastdetaili (www.nordarm.com).

OÜ Vesimentor (www.vesimentor.ee) peab end eeskätt plasti töötlejaks, kuid ka raud pole neile võõras. Nii näitasid pärnakad maketina jämedaid plastiktorusid, milles pikutasid pardilaskmisülikondades Barbie ja Ken! Kui kõnealused torud on armeeritud terastorudega ja süvistatud maasse, on tegemist varjendiga, mis varustatakse ventilatsiooni ja juurdepääsu võimaldavate šahtidega. Nii valminud mooduleid üksteise külge liites saab luua terveid maaaluseid linnu, kus piiranguks vaid tellija fantaasia. Samasugust lahendust saab lihtsamas vormis kasutada ka nt koduse keldri ehituseks.

Militaarvallast oli neil ette näidata ka relvakaste, plastist ujuvplatvorme ja... "piraadiviilutaja"! Viimane vigur meenutab teravate ogadega poid, millised paigaldatakse üksteise järele laeva külgedele ning mis laeva liikudes peaksid hakkama pöörlema ning purustama niimoodi neid ületada püüdva kerge aluse!