Kodiak - hirmus sõjamasin, mis paneb mäedki värisema (ja miin ei tee sellele midagi)

 (31)
AEV 3 Kodiak
AEV 3 Kodiakwww.defenseindustrydaily.com

Sõda pole ainult rünnak, tulistamine, pommitamine, edasitung. Vahel on sõda ka ehitamine, läbi murdmine, tõkestamine. Ja kuigi Šveitsis pole nähtud ühtki sõda pärast 1847. aastat, on sealne relvastus ikkagi tõeliselt kaasaegne.

AEV3 (ka Pionierpanzer 3) Kodiak on lahinguinsenerluse sõiduk, mis töötati välja Šveitsi armee tellimusel 2002. aastal. Tegemist on lahingtanki Leopard 2 veeremile ehitatud miinitõrje- ja insenerlahenduste sõjamasinaga.

Selle ülesandeks on kiiresti püstitada või teisaldada takistusi, murda läbi miiniväljadest, tankikere annab kolmele meeskonnaliikmele tugeva kaitse projektiilide ja maamiinide vastu, seda saab kasutada ka tsiviilotstarbel, kui vaja kasvõi loodukatastroofide ajal armeed inimestele appi.

Saksa ettevõte Rheinmetall ja Šveitsi ettevõte RUAG ühendasid jõud sellise masina väljatöötamiseks ja nad on arvestanud, et riigid, mis kasutavad Leopard 2 tüüpi tanke, oleks ka potentsiaalsed ostjad sellele suurele "terashambulisele lohele". Šveitsi armee on Kodiake kasutanud juba viis aastat.

Seotud lood:

Tegelikult algas Kodiaki väljatöötamine pihta hoopis Rootsist, 1999. aastal, kui sealne kaitsematerjali valitsus sai tellimuse soomustatud insenermasina väljatöötamiseks. Nad leidsid häid koostööpartnereid Šveitsist, kuigi esialgu jäi arendustöö paariks aastaks seisma Šveitsi riigi vähese rahastamishuvi tõttu. Vahepeal tuli projekti kaasata hoopis Taani riik. Ja lõpuks tuli rahastajaks Holland.

AEV 3 Kodiak
  • Kasutusel aastast 2009
  • Meeskond: 3
  • Kaal 55 tonni
  • Pikkus 10,2 m
  • Kõrgus 2,3 m
  • 12,7 mm kaugjuhitav kuulipilduja
  • Mootori võimsus 1500 hp
  • Tippkiirus teel 70 km/h

Algselt arendati ideed Leopard 1 tankide põhjal, aga hiljem selgus, et Leopard 2 tüüpi tankide põhjal on neid palju edukam valmistada. Šveitsi armeel oli ka ülejääk sellistest tankidest, seega oli tanki ümberhitamine insenermasinaks suhteliselt lihtne.

Skovdes, Rootsis võetakse tankikere koost lahti, sealt saadetakse see Šveitsi RUAG-i tehasesse, kus tanki esiosa ehitatakse ümber, paigaldatakse võimas ekskavaatorikäpp ja tehakse meeskonnakabiin ümber.

Testitakse soomusmasinat kuumuse käes Zaragozas Hispaanias ja külma käes Bodenis, Rootsis.

Mingi kaitsetu tööriistaga tõesti tegemist ei ole, sest sellele on võimalik paigaldada 12,7 mm kuulipilduja ja muudki relvastust.

Sahaga suudab masin eest lükata 350 m3 tunnis, sellel on ekskavaatorikäpp, universaalne haaramistööriist, hüdrauliline vasar ja betoonipurustaja, miinitõrjeks on tankil spetsiaalne miinitõrjesahk, miinide tuvastamis- ja tähistamissüsteem. Vintsisüsteem kasutab kaht 200 meetri pikkust trossi, tõmbejõud kokku 62 tonni.

Masin on varustatud ka radioaktiivse, bioloogilise ja keemilise ohu vastase kaitsekihiga, Hollandi versioon on kaitstud ka väiksemate pommide eest. Ja on selge, et sisemine elektroonika on ikkagi tipptasemel. Jõudu annab 1500 hobujõuline diislil töötav turbomootor.

Kuigi Šveits tellis 12 Kodiaki juba 2009. aastaks, said nad tegelikult nendega sõitma ja tööle hakata alles 2011. Holland on ostnud kümme ja Rootsi kuus Kodiaki. Hollandi tellimus läks maksma sada miljonit eurot.