10 kõige vägevamat masinat USA merejalaväe teenistuses

 (12)
Kahtlemata kõige ägedam sõjalennumasin. Foto Asmaa Waguin, Reuters
Kahtlemata kõige ägedam sõjalennumasin. Foto Asmaa Waguin, ReutersScanpix

Novembris sai USA merejalavägi 235 aastat vanaks ning Ühendriikide tehnikaportaalideski tehti sel puhul kokkuvõtteid. Üheks põhiküsimuseks kujunes, millised on merejalaväelaste kasutuses olevad kõige ägedamad ja vägevamad sõidukid. See on TOP 10.

Uskuge või mitte, ent merejalaväelased põristavad ringi ka mootorratastega ning need tsiklid tarbivad, muide, diislit. M1030M1 on firmalt Hayes Diversified Technologies, mis on Kawasaki KLR650 modifitseeritud raami sättinud diiselmootori, mille abil „kihutatakse“ soovi korral 150 km/h. 80 km/h töristades kulub aga keskmiselt 2,45 l/100 km. Too tsikkel oli mõeldud tsiviilturule, ent kuna sõjaväel tekkis selle järgi niivõrd suur nõudmine, ei jõua see kardetavalt tavainimeste tavalistesse motokauplustesse mitte kunagi, kirjutab Jalopnik.

AAV-7A1 on rannadessandi sõiduk. Amfiib, millega on hea pimeduse varjus veest maale tungida, kannab 40 mm automaat-granaadiheitjat, 25 mm automaatkahurit M242 Bushmaster ja M2HB, 50-koliibrilist kuulipildujat ning 400 Cummins VT diiselmootorit. Eriversiooni RAM/RS käitab aga 525-hobujõuline VTAC 525 agregaat.

Helikopter CH-53 Super Stallion on üks USA sõjaväe suurimaid ja raskemaid helikoptereid, kaaludes kenakesed 16,6 tonni. Põhimõtteliselt on tegu mudeliga Sea Stallion, millele on antud veel kolmaski mootor GE T64. Jõuallikakolmik pakub kokku 13 180 hobujõudu ning kopteri maksimaalne kiirus on 315 km/h. Kaitseks kannab see 55 võitlejat pardale mahutav õhulaev kolme 50-kaliibrilist kuulipildujat. Hurricane Maker’iks hellitatava kopteri vahetab peagi välja kergem, veelgi võimsam ja ruumikam CH-53K.

Seotud lood:

MTVR on lühend, mis tähendab Medium Tactical Vehicle Replacement ja see on kuuerattaveoline maastikuveok. Selle hellitusnimeks on 7-Ton, illustreerimaks selle võimet võtta maastikule suundudes peale 7 tonni laadungit ning seda kasutatakse peamiselt merejalaväelaste M777 haubitsate transportimiseks.

FPI Cougar on üks MRAP’i perekonna liikmetest, kuhu kuuluvad sõidukid on kõik tugevalt soomustatud liikumisvahendid, mis peavad pakkuma kaitset improviseeritud lõhkeseadeldiste vastu. Soomuki V-kujulise lõikega põhi juhib auto all toimuva plahvatuse jõu kõrvale. 330 hj Caterpillari I6 diiselmootor suudab enam kui 300 isevalmistatud pommide rünnakut veretult üle elanud FPI Cougari viia kiiruseni 105 km/h.

Lahingutanki M1 Abrams nime on kuulnud paljud. Ise sai see nime Vietnami sõja ajal USA vägesid juhtinud kindral Creigton Abramsi järgi. See on nii merejalaväe kui USA sõjaväe tervikuna peamine tank, mida plaanitakse hoida teenistuses kuni 2050. aastani. 63 tonni kaaluva sõiduki paneb liikuma 1500 hj mootor, mis tagab nii Lahesõjas kui Afganistanis tegutseva masina tippkiiruseks peaaegu 70 km/h.

AH-1W SuperCobra on merejalaväelaste peamine ründkopter. Selle kaks mootorit arendavad mõlemad 1690 hj, uudismudel AH-1Z Viper pakub 200 hobujõudu lisaks. Selliste kopteritega on hävitatud kümneid tanke ja soomukeid ning löödud rivist välja õhutõrjepatareisid. Lisaks kasutati sellist kapten Scott O’Grady päästmisel, kes oma F-16 hävitajaga alla kukkus.

AV-8 Harrier on vertikaalselt tõusvate ja langevate hävitajate teine põlvkond, mille mootoriks on üks Rolls-Royce’i Pegasus. See on vägagi hea juhitavusega nutikas hävitaja, ent kuna sellega on juhtunud kolm korda rohkem õnnetusi kui hävitajaga F/A-18 Hornet, on Harrier saanud hüüdnime Lesestaja.

Kes ei teaks Hummerit, mille militaarne esiisa on teadagi Humvee ehk HMMWV! See on ka merejalaväelaste põhiline autolik auto. Sõjanduse mastaabis väike ja lihtne maastur, mis peab kõikjal hakkama saama. Humvee’st on vähemalt 17 erinevat versiooni ning see polnud ründesõidukiks kunagi mõeldud. Siiski on sel tulnud mitmetes lahingutes osaleda ning hakata ka soomust kandma. Enam USA sõjavägi HMMWV’sid ei telli, vaid need asendatakse hoopis jurakate soomusmasinatega Oshkosh MATV ning MRAP pere liikmetega, mis on neljarattalised kindlused ise.

Lennukkopter V-22 Osprey

Kõige ägedama sõiduvahendi tiitli võiks sel korral aga tõesti anda helikopteri ja lennuki ristsugutisele V-22 Osprey, mis näeb peen, nutikas, ohtlik ja lihtsalt ilus välja. See on lennuk, mis suudab vertikaalselt maanduda ja õhku tõusta tänu neile pöörduvatele propellermootoritele. See võtab peale umbes 10 tonni kaupa ja 32 sõjaväelast. Need kaks mootorit on Rolls-Royce Allison T406 tüüpi, arendavad mõlemad 6150 hj ning viivad lennumasina kiiruseni 450 km/h.