USA reisilennukid hakkavad taevast jälgima kiibistatud loomade liikumist

 (4)
USA reisilennukid hakkavad taevast jälgima kiibistatud loomade liikumist
Lindude ränneWikimedia commons

Teadlaste käsutuses on mitmeid vahendeid suurte loomade, näiteks huntide või põtrade elektrooniliseks jälitamiseks — ulukid püütakse kinni, uinutatakse, varustatakse spetsiaalse kaelarihmaga ja jäädakse ootama GPS-tehiskaaslaste vahendusel kuhjuvaid andmekogumeid.

Kuidas aga seirata linde? Või kiile? On ju satelliitsidevahendid selliste elukate külge kinnitamiseks liiga suured ja ka kallid.

Appi tuleb lennufirma United Airlines, mis on valmis oma lainerid varustama raadioantennidega, mis suudaksid tabada senisest oluliselt väiksemate ja odavamate loomamärgiste läkitatud signaale, vahendab Wired.com.

„Eesmärgiks on luua uus, madalatel lennukõrgustel toimiv võrk,“ selgitas Smithsoniani loodushoiubioloogia instituudi lindude rände keskuse juhataja Peter Marra, kelle projekt Partners in the Sky („taevakaaslased“) tegeleb vanas heas ülikõrgsagedusala-raadiolainevahemikus töötavate märgiste pisendamisega vaid 0,15 grammi raskusteks manusteks.

Kui projekt õnnestub, hakkavad United Airlinesi lennukid 5300 igapäevase lennu raames atmosfääri alumistes kihtides kihutades varem seiramatute hääbuvate liikide, näiteks ameerika täpikrästaste (ld Hylocichla mustelina) või monarhliblikate (ld Danaus plexippus) kohta röögatul hulgal andmeid koguma.

Seotud lood:

„Liigi arvukuse languse peatamisel on esimeseks sammuks välja selgitada, millal ja kus loomad surevad,“ rääkis Marra. „Mida ei ole võimalik tuvastada, pole võimalik parandada.“

Uudsest programmist tõuseb tulu ka suurematele liikidele. Tänu madalale hinnale on uute märgistega võimalik varustada rohkem loomi.

Lisaks on uus tehnoloogia ka mugavam. Kui varem pidid uurijad ette võtma pikki eksirännakuid metsikusse loodusse, et üritada seal spetsiaalsete vastuvõtjate abiga üksikute isendite kohta andmeid koguda, võimaldab lennukite loodav võrgustik neil sama töö ära teha toolilt tõusmata. „Ma võin samal ajal istuda arvuti taga ja juua õlut,“ märkis dr Marra.

Vastuvõtja konstruktsioon pole küll veel lõplikult välja töötatud, kuid United Airlines on juba andnud kindla nõusoleku projektis osaleda.