Teadusaparatuuri viib kuni kilomeetri kõrgusele tsepeliin, vahendab Novaator.

Õhulaeva kabiin ehk gondel ei ole väga ruumikas (näiteks turismireisidel mahub sinna kuni 12 inimest) ning mõõteaparaadid vajavad eri tingimusi.

Seetõttu vahetatakse iga õhureisi eel suuremad masinad välja. Vahetatavaid komplekte on kokku kolm: sekundaarse orgaanilise aerosooli, fotokeemia ja nukleatsiooni paketid.

"Iga paketi eesmärgid on natuke erinevad," seletab Tartu Ülikooli aerosoolifüüsika teadur Sander Mirme, kes on üks projektis osalevatest teadlastest.

Tartu teadlaste ehitatud NAIS, nanoosakeste ja õhuioonide spektomeeter, kuulubki kolmandasse, nukleatsiooni paketti.

Mirme sõnul on selle mõõteaparaatide komplekti eesmärk uurida, kuidas täpselt aerosool atmosfääri tekib.

"Me teame, et näiteks autod paiskavad aerosooliosakesi õhku nii väljalasketorudest kui ka teepinnalt kummide kaudu, aga aerosool tekib ka iseenesest keemiliste protsesside käigus. Nende toimemehhanismides on praegu veel palju teadmatust," räägib mees.