USA sõjalennukite suur dilemma: Kuhu kinnitada laserkahur?

 (67)

USA õhuväe erioperatsioonide väejuhatus AFSOC (ingl Air Force Special Operations Command) on leppinud mõttega, et laseri paigaldamisel lennuki Lockheed Martin AC-130J Ghostrider küljele tuleb raha ja arendusele kuluva aja säästmise kaalutlustel loobuda osast kavandatava mudeli ründesuutlikkusest.

Ehkki pikas perspektiivis pakuks laserkahuri-torni paigaldamine ründelennuki põhja alla rohkem ründe- ja kaitsesuutlikkust, läheks „kõhualune“ kahuritorn liiga kulukaks ja selle arendamine võtaks liiga kaua aega, nentis USA õhujõudude pressiesindaja möödunud nädalal. Ta lisas, et laserrelva viimine küljele ei nõuaks olemasolevate lennukite sama ulatuslikku ümberehitamist, vahendab FlightGlobal.

Õhujõudude teadusnõukogu AFSAB (Air Force Scientific Advisory Board) viis hiljuti läbi uurimuse, mille raames kõrvutati lennuki põhja alla paigaldatava laseri võimalusi sellise laserrelva võimalustega, mis paigaldatakse lennuki küljele ühe 30-millimeetrise kaliibriga kiirlaskekahuri asemel. AFSAB leidis, et paigaldamine küljele piiraks laseri laskeraadiust, kuna lennuk ise blokeeriks osa sellest. Poolkerakujulise laskeulatusvälja ülemine pool jääks ülespoole, mis maa-õhk-tüüpi rakettide tõrjumise mõttes on suuresti kasutu ala, osutas AFSAB-i juhataja Werner Dahm.

Lennuki põhja alla viidud laserkahuril oleks aga võimalik tabada igas suunas lennukist allpool liikuvaid maa-õhk-rakette.

Seotud lood:

AFSOC-i liige kindralleitnant Bradley Heithold, kes laserkahuritega varustatud ründelennukite projektile kiiremat eelisarendust taotleb ja juba 2020. aastal katselendudega algust teha loodab, on siiski nõus lennuki kiirema kasutuselevõtu nimel ründesuutlikkuse osas järeleandmisi tegema.

Heithold märgib, et ehkki laser-ründelennukite ründesuutlikkus kahaneks, kavatseb ta laserrelva paigaldada niikuinii vaid vähestele AC-130-tele. Lennuki kineetiline suutlikkus jääks samaks tänu rakettidele Griffin ja Hellfire, millega on praegu relvastatud suurem osa kasutuses olevatest ründelennukitest, kuid külje peale paigaldatav laserrelv täidaks suutlikkuse-lünga üllatusmomendiga.

„Ma ei kavatse 30-millimeetriseid kahureid kõigilt oma lennukitelt maha võtta,“ selgitas Heithold. „Võtan need maha vaid kolmelt või neljalt ja asendan üllatuslaseritega.“

Nii Heithold kui ka õhujõudude uus staabiülem kindral David Goldfein avaldasid lootust, et tulevikus teevad suunatud energiaga relvad (directed energy weapons) nagu laserid võimalikuks nn vaikiva sabotaaži (silent sabotage). Juunis läbi viidud kongressikomitee kuulamisistungil tutvustas Goldfein õhujõudude kava hakata läbi viima varjatud laserrünnakuid.