Vaid kaks miljardit aastat pärast Suurt Pauku tekkinud „koletis-galaktika“ (ingl Monster Galaxy) ametliku nimetusega COSMOS-AzTEC-1 muudab aastas tähtedeks rohkem kui tuhande Päikese jagu gaasi. Teadlased ei mõista selliste varajaste galaktikate käitumist eriti hästi, kuid nüüd on neil uut informatsiooni, mis võib heita valgust küsimusele, miks taolised täheparved tähti nii hullupööra kiiresti toodavad.

Sisuliselt on galaktikas sisalduva, klompidesse koondunud gaasi gravitatsioonijõud iseenda suhtes suurem kui galaktika pöörlemisjõud või tähtede ja supernoovade tõukejõud, nähtub hiljuti teadusajakirjas Nature avaldatud vaatlustulemustest.

AzTEC-1 sugused galaktikad avastati alles paarkümmend aastat tagasi, märgivad uurimuse autorid, ning nende uurimise toel on püütud paremini mõista äärmuslikke nn täheplahvatusi (ingl extreme starburst events). AzTEC-1 täheplahvatuse äärmuslikkust iseloomustab tõsiasi, et see tekitab tähti tuhat korda kiiremas tempos kui Linnutee. Uurijate väljastatud pressiteate osutusel peetakse selliseid ürgseid galaktikaid nüüdisaegsete elliptiliste galaktikate esivanemateks.

Jaapani, Saksamaa, Mehhiko ja Ameerika Ühendriikide uurijatest koosnev töörühmal õnnestus Tšiili kõrbes töötava ALMA 66 raadioteleskoopantenni abil vaadelda galaktikat AzTEC-1 kõrgema eraldusvõimega kui kunagi varem. Gaasilise süsinikoksiidi jälgi küttinud astrofüüsikud koostasid kogutud vaatlusandmete põhjal galaktika kaardi.

Vaatlusandmetest nähtus, et galaktikas leiduvad hiiglaslikud gaasiklombid on piisavalt tihedad selleks, et raskusjõu mõjul veelgi tiheneda, mitte jääda tähetekke ja supernoovade põhjustatud välise surve all stabiilseks. Taolistes tihenevates pilvedes võivad tähed tekkida äärmiselt kiiresti — ja võimalik, et ainult saja miljoni aasta jooksul ka läbi põleda.

Siiani pole päris selge, kuidas saab galaktikasse enne hullumeelse tähetekkeprotsessi käivitumist nii palju gaasi koguneda. Võimalik, et nähtuse põhjuseks on galaktikate ühinemine, ehkki selle hüpoteesi kinnituseks pole praeguseni tõendeid leitud. Küsimusele vastamiseks tuleb kõigepealt vaadelda teisigi AzTEC-1 sarnaseid galaktikaid.