Üks maailma suuremaid lennufirmasid suleb uksed: US Airwaysi lennud saavad otsa

 (4)
Üks maailma suuremaid lennufirmasid suleb uksed: US Airwaysi lennud saavad otsa
US Airwaysi A319 maandumas Washingtonis Ronald Reagani lennuväljale.Wikimedia commons

17. oktoobril, kell 12.01 kohaliku aja järgi pimeneb lennufirma US Airwaysi internetilehekülg, lennufirma reserveerimissüsteem lülitub välja, mõni tund hiljem, kui San Franciscost startiv lennuk Philadelphias rattad maha saab, on ka lennud lõplikult ajalugu. Firma kümned tuhanded töötajad ja 655 lennukit peavad hakkama harjuma uute värvidega, American Airlinesi omadega.

Lennufirma loeb oma ajalugu 1937, aastast mil asutati All American Aviation Inc.; 1949. aastast kandis see nime All American Airways, 1953. aastast Allegheny Airlines. Laiendamine tegi lennufirmast ühe suurematest Põhja-Ameerikas, samas kasvas paraku ka reisijate rahulolematus, sest suure kontserni haldamine polnud just valudeta ja piletid olid ülikallid.

Allegheny sai 1979. aastal nimeks USAir, pärast mitmete väiksemate lennufirmade ülevõtmist sai 1997. aastal firma nimeks aga US Airways. Paraku 2001. aasta terrorirünnakud, mis USA lennundusele ränga hoobi andsid ja firmale kolme miljoni dollarilise kahju päevas tõid, ajasid firma 2002. ja uuesti 2004. aastal pankrotikaitse alla, mis sundis firmat tõsiselt reformima ja uusi rahastajaid otsima. 2013. aastal loodi American Airlines Group, Inc., kui ühendati US Airways ja American Airlines, viimane paraku otsustas, et US Airlinesi nime järele vajadus puudub.

Seotud lood:

Igale raskusele reageerimine vaid üha suurema kontserni loomisega tähendab USA tingimustes alati segadust ja probleemi reisijatele. Näiteks pärast seda, kui konkureerivad United ja Continental 2010. aastal ühinesid, on nende arvutivõrk vähemalt viis korda kokku jooksnud, ka veel 2013. aastal sai lennufirma trahvi, sest ikka veel ei toiminud piletiraha tagastamise süsteem. Seega, oodatakse tõrkeid ka nüüd.

Hiljutiste andmete kohaselt on maailma suurimad lennufirmad praegu reisijate arvult:

Veel 2012. aastal vedas American 86,3 ja US Airways 54,2 miljonit reisijat, ehk ühendamine ei ole tähendanud reisijaskonna liitmist, vaid hoopis kadu. Aga ka konkurendid teevad end järjest suuremaks, näiteks United neelas 2010. aastal alla Continentali, maailma suurimaks tõusnud Delta aga Northwest Airlinesi. Ja Southwest Airlines Co. on maailma suurim odavlennufirma, mis viimati, 2011. aastal neelas alla AirTrani.

Paberil tähendas US Airwaysi ja Americani ühendamine 11 miljardi dollari tehingut, mis pidanuks tooma turule tõsisema konkurentsi Delta ja Unitediga. Vormiliselt tehti ühendamine küll nii, et US Airways võttis üle Americani, tegelikult kukkus välja vastupidi.

Teoorias peaks ühinemine olema vaid formaalsus, mida reisijad ei taju. Paraku, kui 2007. aastal US Airways ühendati viimati America Westiga, ei olnud kahe lennufirma broneerimissüsteemid võimelised isegi üksteisega suhtlema, tulemuseks hiigelpikad reisijate järjekorrad.

Nüüdseks ühinemiseks on valmistutud kaks aastat. Erinevaid funktsioone on tõesti ridamisi kokku pandud ja seekordne ühendamine võiks kulgeda siiski oluliselt valutumalt. Kuid ka praegu, kui tahad vahetada piletit Americanilt US Airwaysi lennule, siis US Airwaysi kassa seda müüdud ei saa. Lennufirmade poliitikas on olnud suuri erinevusi, näiteks ei lubanud US Airways lennule lemmikloomi ja üksi reisivaid lapsi, American aga lubab.

US Airwaysi töötajad küll erilist nostalgiat ei tunne. "Mina alustasin Piedmontis (lennufirma, mis tegutses 1948-1989 - toim), aastal 1978. Viis ühendamist hiljem, siin ma olen," nentis üks stjuuardess ajakirjanikele.