Ülimadalatel raadiosagedustel (alla 250 MHz) kosmost seiravad LOFAR raadioteleskoobid asuvad Hollandis, Saksamaal, Ühendkuningriigis, Prantsusmaal, Rootsis, Poolas ja Iirimaal. Teadlaste hinnangul võib kõikide nende teleskoopide abil kogutud andmete põhjal lõpuks välja peilida koguni 15 miljonit uut galaktikat, vahendab Sky News.

Nimelt saavad teadlased raadioteleskoopide abil "näha" selliseid universumi osi, mida optiliste seadmetega näha ei ole. "Kui me võtame raadioteleskoobi ja sellega taevasse "vaatame", siis näeme peamiselt massiivsete mustade aukude lähiümbruses olevaid emissioone," ütles Sky Newsile doktor Huub Rottgering Hollandis asuvast Leideni Ülikoolist. Tema sõnul loodetakse raadioteleskoopide abil kogutud andmete abil ka mustade aukude päritolu saladusele lähemale jõuda.

Tegelikult ongi enamus praeguseks teleskoopidelt kogutud andmete põhjal tuginevast teadustööst keskendunud just teiste kosmiliste nähtuste uurimisele, avastatud galaktikad on pigem kõrvalprodukt. Näiteks on raadioemissioonide abil võimalik tuvastada ka galaktikate ühinemisi, mis samuti teadlastele suurt huvi pakuvad.

Pikemas perspektiivis on teadlastel projekti käigus plaanis luua täpne kujutis kogu põhjataevast. "Sellel teekonnal võime me avastada nii mõndagi olulist. Ma ootan huviga, mida me veel leiame," ütles projekti juhtiva Hollandi Raadioastronoomiaühingu juht Carole Jackson.

Selleks peavad teadlased aga läbi töötama uskumatu hulga andmeid - juba praeguseks on kogutud andmeid, mille koguhulka võiks võrrelda umbes kümnel miljonil DVD-l peituva info hulgaga. Teadlaste sõnul võimaldavad massiliste andmehulkade taltsutamist hiljutised läbimurded matemaatikas, kuid vähem olulised ei ole ka inimesed, keda antud projektiga on seotud enam kui 200.