Ettevõttel Swiss Space Systems (S3) pole seni plaane kosmoseturismi-turule tungida, küll aga näevad nad turupotentsiaali odavates mikrogravitatsiooni-uurimislendudes. Need võivad teadlasi ahvatleda rohkemgi, kui eksperimendid mehitamata tehiskaaslastes või rahvusvahelises kosmosejaamas ISS, selgitas ettevõtte asutaja ja tegevjuht Pascal Jaussi.

S3 asutati ametlikult märtsis, mil avalikustati kava hakata tehiskaaslasi orbiidile lennutama korduvkasutatavalt mehitamata suborbitaalsüstikult Suborbital Aircraft Reusable Shuttle (SOAR), mis omakorda on kavandatud startima hiidlennuki Airbus A300 katuselt.

Möödunud nädala esmaspäeval Pariisi lennundusmessil avalikustas ettevõte oma kosmoselennuki-kavade laiendusplaanid. Samas anti teada ka lepingu sõlmimisest teeneka kosmoselennundusettevõttega Thales Alenia Space, kellega koostöös asutakse välja töötama SOAR-süstikule lisatavat hermeetilist kambrit, et tulevikus majutada teadusaparatuuri ja meeskonnaliikmeid.

Jaussi kinnitusel võivad SOAR-süstiku mehitamata versiooni lennud alata juba 2017. aastal; esimeste kommerts-satelliitide stardid on kavandatud aastasse 2018. Swiss Space Systems ei avalikustanud küll mehitatud lendude graafikut, kuid ettevõtte esindajad kinnitasid, et on eesmärgile pühendunud.

SOAR-süstiku kontseptsioon näeb ette, et rakettlennuk kinnitatakse reaktiivlaineri A300 katusele. Lainer toimetab väikese lennuki umbes 10 000 meetri kõrgusele, kus käivituvad vedelkütuse-põhised ajamid, et toimetada see peaaegu kosmose piirile umbes 80 kilomeetri kõrgusel. (Üldiselt loetakse kosmose piiriks kõrgust 100 kilomeetrit maapinnast.)

Seejärel väljuks SOAR-süstiku lastikambrist tehiskaaslane, mis käivitaks oma rakettajami, et jõuda Maa orbiidile. Swiss Space Systems väidab, et SOAR suudab 250-kilogrammise satelliidi toimetada orbiidile 700 kilomeetri kõrgusele Maa kohal.

Šveitsi kellatootja Breitlingi toetusel tegutseva ettevõtte eelarve on umbes 270 miljonit dollarit, väidab idufirma veebileht. Jaussil ja Swiss Space Systemsil on praegu umbes 40 töötajat, kes tegelevad kosmosesüstiku SOAR ja selle tugitaristu väljatöötamise ning Euroopa regulatiivametkondadelt sertifikaatide taotlemise ettevalmistamisega.