SkyCruiser on korraga auto, kopter ja lennuk, vastavalt vajadusele

 (13)

Te ei suuda otsustada, kas vajate pigem lennukit, helikopterit või lendavat autot? Miks mitte valida kõik kolm ühes? Sellist mõtteviisi esindab USA-s Arizona osariigis tegutsev idufirma Krossblade Aerospace, mille välja pakutud kontseptuaalmudel SkyCruiser suudab lisaks lennuki- ja nelikopteri-režiimi vaheldamisele liigelda ka sõiduteedel, vahendab Gizmag.

Lennuki ja helikopteri omaduste ühendamine on olnud juba aastakümneid lennundusinseneride unistuseks, mille tulemusel on loodud kõikvõimalikke lennumasinaid „lendavast veokist“ AT Transformer hübriidlennukini V-20 Osprey.

Ettevõtte Krossblade mudel SkyCruiser kuulub „muundurlennukite“ (ingl convertiplane) rühma. Tavarežiimil tõukavad lennumasinat edasi kaks sabas asuvat 150 bruto-hobujõulist elektrimootorit, rõhtsalt lennurežiimilt püstloodsele üle minnes avanevad aga kere küljes neli lahtikäivat rootorituge, mille propellerid SkyCruiseri liigutamise enda peale võtavad.

Idee pole iseenesest uus. Samasuguseid muundurlennuki-lahendusi on välja pakutud alates 1950. aastatest, kuid viit reisijat mahutava SkyCruiseri konstruktsioon on esimene, mis ühendab väljakäivad „käänisrootorid“ hübriid-elektriajamiga.

Nelja pearootorit käitavad neli 80 bruto-hobujõulist elektrimootorit, mida toetavad veel neli 10 bruto-hobujõulist lisarootorit, mis pakuvad täiendavat stabiilsust külgtuule tingimustes. Krossblade’i esindajate kinnitusel on väiksemate rootorite kiirendus parem kui suurtel, mistõttu saavad need ka äkilistele puhangutele kiiremini reageerida.

Seotud lood:

Tänu käänisrootoritele suudab muidu konventsionaalse lennuki aerodünaamiliste omadustega SkyCruiser püstloodselt startida ja maanduda (ingl VTOL; Vertical Take-Off and Landing), ühe koha peal hõljuda ja laskuda tillukestele maandumisplatsidele.

Elektrimootorid — mida toetab 400 bruto-hobujõuline sisepõlemismootor, mis käitab 12-kilovatist akut laadivat 360 bruto-hobujõulist generaatorit — tagavad suurema lennuraadiuse ja usaldusväärsuse. Lisaks on käänisrootorid konstrueeritud avanema tagasisuunas, mis avardab reisijatesalongi mõõtmeid. Tänu mitme mootori kombineerimisele on SkyCruiser eriti turvaline ja rikkekindel.

Maapinnal liikumiseks tuleb 9,5 meetrise siruulatusega tiivapaar kere sisse käänata. Ratastele paigaldatud elektrimootorid sõidutavad masinat edasi kiirusega kuni 120 km/h, mistõttu paistab SkyCruiser olevat ka lühemateks maismaareisideks täitsa sobilik (ehkki 8,4 meetri juures pikavõitu kerega) sõiduriist.

Tänu kõikide loetletud omaduste ühendamisele ühte masinasse kujutab SkyCruiser endast igatahes oivalist „punktist-punkti-liikurit“, mis võib reisijaid toimetada uksest ukseni ilma vajaduseta tavapärase lennuvälja järele.

Ettevõtte kinnitusel on SkyCruiseri ökonoomseim lennukiirus (ingl cruising speed) 505 km/h, varisemiskiirus (õhus püsimiseks vajalik miinimumkiirus, ingl stall speed) fikseeritud tiibadega režiimis 160 km/h, lastikandevõime 455 kg ja lennuraadius viie reisijaga 1620 km.