Segadus kokpitis ja piloodi viga ehk kuidas kukkus jõkke Taiwani reisilennuk

 (21)

Tänavu 4. veebruaril kukkus Taiwanil Keelungi jõkke reisilennuk ATR 72-600, mis siseriiklikul lennul oli tõusmas õhku Songshani lennuväljalt. Pardal olnud 58 reisijast pääses eluga 15, samas kui 43 hukkus. Nüüd on saanud avalikuks, mis toimus sel ajal lennuki kokpitis.

Ametlik raport TransAsia Airways'i lennu 235 (GE235/TNA235) kohta teatab, et piloot lülitas ühe mootori süttimise järel kogemata välja teise, veel töötava mootori, põhjustades ettevaatamatusest ise lennukihuku.

Umbes 1200 jala (365 meetri) kõrgusel süttis üks lennuki mootoritest (mootor 2), millele üritasid piloodid kokpitis ka koheselt reageerida, samas tekkis nende vahel paras segadus.

Kolm sekundit pärast mootori 2 süttimist, lülitus lennuki autopiloot välja, samas kui lennuk jätkas tõusu. Kaks sekundit hiljem teatas piloot: "Ma tõmban tagasi mootor ühe klapi." Kaaspiloot vastas: "Oota, kontrollime teist." Ometi tõmbas piloot just esimese mootori kangi ja see seiskus. 20 sekundit hiljem polnud probleem teise mootoriga kadunud, piloot tõmbas aga jälle esimese mootori kangi.

500 meetri kõrgusel hakkas lennuk langema. Piloodid polnud ikka veel aru saanud, kummas mootoris viga, andsid jõudu teisele ja tõmbasid pidurit esimesele. Esimene mootor oli lõpuks täielikult seiskunud, teine aga jätkas leegitsemist. Ligi minut pärast süttimist ei jäänud pilootidel enam muud üle, kui nentida, et mõlemad mootorid on seiskunud.

Seotud lood:

Vähem kui sada meetrit maapinnast sai piloot lõpuks aru, mis vea ta oli teinud: "Vau, ma tõmbasin tagasi valet klappi." Kohe seejärel kukkus lennuk jõkke.

Ellu jäid 14 tagumistel istmetel olnud reisijat ja üks lennusaatja, seega piloodid said surma. Ka kaks maa peal taksos viibinud inimest sai vigastada.