Transiting Exoplanet Survey Satellite ehk TESS on planeeritud startima Space X kanderaketi Falcon 9 turjal Floridast Canaverali neemel asuvast õhuväebaasist Eesti aja järgi homme varahommikul kl 1.32.

TESS kogub umbes 27 Gb andmeid päevas ja uurib läbi 200 000 tähte, mis on meie Päikesesüsteemile kõige lähemal ja eredamad ning üritab nende ümber tiirlevaid planeete avastada. Teleskoop kasutab planeetide leidmiseks nn transiitmeetodit, jälgides kaugeid tähti pika aja jooksul ning oodates, et selle ümber tiirlev planeet tähe eest läbi liiguks. Andmeid saadab TESS tagasi Maale iga paari nädala tagant.

NASA ennustab, et 337 miljonit dollarit (272,6 miljonit eurot) maksma läinud teleskoop avastab järmiste aastate jooksul 20 000 eksoplaneeti, neist 50 umbes Maa-suurust ja kuni 500 vähem kui kaks korda Maast väiksemat, vahenab AFP.

"Võime leida koguni planeete, mis tiirlevad ümber tähtede, mida me taevas palja silmaga näeme. Nii et võime tähe poole näpuga näidata: selle süsteemis on planeet. See on tulevik," rääkis TESS-i projekti juures töötav astronoom Elisa Quintana.

TESS-i töö on mõtteline jätk sellele, mida viimase pea kümne aasta jooksul on teinud NASA Kepleri kosmoseteleskoop. Märtsis 2009 kosmossesse lennanud Kepler on vana ja väsinud, selle kütus hakkab otsa saama.

Samas on Kepler aastatega leidnud umbes 7000 planeeti, neist 30 kanti on ka eluks kõlbulikud eksoplaneedid. TESS, millel on neli kõrgkvaliteetset kaamerat, järgib Keplerist 350 korda suuremat ala ainuüksi esimese kahe aastaga. "Keskmiselt jälgib TESS 30-100 korda eredamaid ja 10 korda Maale lähemal asuvaid tähti kui Kepler," sõnas projekti juures töötav MIT teadlane Jenn Burt.

Esimesed analüüsitud TESS-ilt pärinevad andmed loodetakse avalikustada 2019. aasta alguses.

TESS-i stardile eelnevat, starti ennast ja sellele järgnevat pressikonverentsi saab vaadata otseülekandena siit NASA koduleheküljelt.