Mõned tähed üritavad tohutu kiirusega meie galaktikast põgeneda

(13)
Fotomontaaž: NASA, ESA, and G. Bacon (STScI)

Hypervelocity star - e k hüperkiirusega täht on mõiste, mille astronoomid pidid välja mõtlema, et tähistada uut tüüpi eredaid täpikesi meie taevapildis. Nad on saanud kaasa sellise liikumiskiiruse, et Linnutee enda gravitatsioon ei jaksa neid enam kinni pidada. Ja seega lahkuvad nad peagi meie ühisest perest galaktikatevahelisse ruumi.

Selleks, et meie galaktikast "plehku panna" on vaja juba miljonitesse kilomeetritesse tunnis ulatuvat kiirust, ja lisaks peab ka meie galaktika keskne must auk olema piisavalt suur (neli miljonit Päikest), et tähtedele sellist kiirust kaasa anda. Algse teooria kohaselt oleks tegemist kaksiktähtedega, millest ühte kisub musta augu poole, teine saab samal ajal sisse aga vastupidise hoo.

Väljaandes The Astrophysical Journal avaldatud avastuse taustal on Vanderbilti ülikooliga seotud teadlased, eesotsas Lauren Palladinoga. Vähemalt 18 sellist tähte on juba leitud.

Nende avastatud hüperkiirusega tähed on suhteliselt väikesed, meie Päikese suurused sinised tähed ja üllatavalt ei pärine Linnutee tuumikust. Kui arvestada, et sellisele tähele oleks hoo sisse andnud just must auk, siis see järeldus on üsna ootamatu. Ja kuidas need tähed hoo sisse said, pole ikka veel selge.