Mitsubishi lennuki väljatöötamisel ajab üks probleem teist taga

 (3)
Mitsubishi lennuki väljatöötamisel ajab üks probleem teist taga
MRJ prototüüpWikimedia commons

Mitsubishi Regional Jet (MRJ) on esimene Jaapanis välja töötatud ja toodetud reisilennuk pärast 1962-1974 suure kahjumiga toodetud NAMC YS-11 lennukeid. Esimese lennu sooritas lennuk mullu novembris ja nende tootmine peaks täies mahus käima minema aastaks 2018.

Mitsubishi Aircraft Corporation on asutatud 2008. aastal ja osalevad selle lennuki väljatöötamisel ennekõike Mitsubishi Heavy Industries, Toyota Motor Corporation ja Fuji Heavy Industries. Moses Lake, USA Washingtoni osariigis pidi saama kohaks, kus uusi lennukeid testima hakatakse, paraku lennul Jaapanist USA-sse ilmus lennuki prototüübil ootamatuid tõrkeid salongisisese õhuvahetuse süsteemiga.

Seotud lood:

Lend tuli kahel korral katkestada ja avapidustused Moses Lakes'is jäid eelmisel nädalal ära. Esimesel katsel Nagoyast Ameerikasse lennata ilmnes õhuvahetuse süsteemis rike, ja lennuk pöördus tagasi. Arvati, et viga on lennukikompuutris, mis vahetati välja. Paraku uuel katsel ilmnes sama viga uuesti. Ja kas viga on lõpuks kõrvaldatud, me siiani ei tea. Testid peaks ütlema tõe.

Lennukiga katsetused küll jätkuvad, aga selleks, et selle tootmine tõeliselt käima läheks, peaks prototüüp siiski suutma omal jõul ka USA-sse välja lennata. Lennuki kohale jõudmine eeldab kolme-või neljapäevast reisi mitme vahepeatusega (sh Venemaal), sest otsest ookeaniületust sellega praegu üritada ei julgeta.

MRJ jaoks on tegemist niigi suure hilinemisega, kuna esimene lend lennukiga tehti neli aastat algsest kavast hiljem. Ja viivitusi on siiani ridamisi ette tulnud. Selleks aga, et saada loa rahvusvahelistel liinidel lennata, on enne vaja testidel lennata vähemalt 2500 tundi, kirjas on vaid 130 tundi. Ja testimiseks on palju paremad tingimused USA-s.

All Nippon Airways ootab esimesi lennukeid kasutusele juba aastaks 2018.

Juba praegu on selge, et Mitsubishi lennukid Boeingutele ja Airbusidele konkurentsi ei paku, aga Jaapani siseselt ja ilmselgelt ka USA-s peaks lennukitele turgu küll olema. All Nippon Airways on tellinud 15 MRJ lennukit, USA Trans States Holdings 50 ja SkyWest, Inc. lausa 100 MRJ lennukit. Kokku kaheksa firmat on tellinud 243 seda tüüpi lennukit, sh Rootsi Rockton AB aastaks 2020 kümme tükki. Ehk tähtajad hakkavad teste tagant sundima.

Neli MRJ90 prototüüpi on tänaseks valmis, kogu programm nende väljatöötamiseks on nõudnud 1,5 miljardit dollarit. Ühe MRJ70 lennuki hinnaks peaks tulema, 34, ühe MRJ90 lennuki hinnaks 42 miljonit dollarit.

Lennukite kere on vastavalt 33,4 ja 35,8 meetrit pikk, tiivaulatus 29,2 meetrit, reisijate arv lennukeis vastavalt siis 69-80 ja 81-92. Lennukite stardikaal on 36,8 kuni 42,8 tonni, lennukõrgus 11,9 kilomeetrit ja keskmine kiirus Mach 0,78 (828 km/h). Tõusu annavad lennukile kaks Pratt & Whitney PW1215G reaktiivmootorit.