NASA planeedijahtija TESS-i (Transiting Exoplanet Survey Satellite) leidudest - näiteks selle avastatud esimest Maa sarnasest planeedist - oleme sel aastal juba kirjutanud, ent nüüd on neid kogunenud veelgi. Viimased kaardistatud avastused puudutavad binaartähti, mille ümber tiirleb planeet. Tegemist on esimese kahe tähe ümber tiirleva planeediga, mis TESS avastanud on.

Huvitav on ka planeedi avastuslugu. Lisaks TESS-i automatiseeritud süsteemidele mängisid selles rolli tavainimesed ja üks suvepraktikant. NASA Goddardi kosmoselennukeskuses praktikal olev Wolf Cukier vaatas üle kodanikteadlaste programmi käigus täheldatud infot ning avastaski kurioosse binaartähesüsteemi TOI 1338, meist umbes 1300 valgusaasta kaugusel.

"Ma vaatlesin süsteemi, mille tähe vabatahtlikud olid tähistanud kui end meie perspektiivist pidevalt varjutava binaartähe," selgitas Cukier. "Oma praktika kolmandal päeval nägin sealt süsteemist tulenevat signaali. Esialgu arvasin, et tegu on tõesti tähtede omavahelise varjutamisega, kuid tiirlemisperioodid olid valed - seetõttu selgus, et tegemist on planeediga."

Taas üks "esimene"

Selliseid planeete kutsutakse tsirkumbinaarseteks planeetideks ning neid on avastatud pisut üle 20. Antud juhul on tegu tähelepanuväärse avastusega seetõttu, et tegemist on jälle ühe TESS-i "esimesega". Planeediotsijale on pandud ambitsioonikad eesmärgid - üle plaanitakse teha Kepleri kosmoseteleskoobi töö tulemused, mis praeguseks on avastanud 70 protsenti teadaolevatest eksoplaneetidest. TESS-i missioon katab aga 400 korda suuremat ala.

Planeete otsitakse transiitmeetodi abiga. See tähendab, et TESS jälgib pidevalt maailma tähti ning üritab täheldada hetki, kus nende eredus pisut muutuks. See võib viidata, et tähe eest liigub läbi mõni tema ümber tiirlev planeet. Tähelepanuväärseid tähesüsteeme uuritakse edasi ning just nii lihtsa meetodiga planeedid avastataksegi.

Inimsilm on kuningas

Selline otsingulahendus tähendab aga ka seda, et tsirkumbinaarseid planeete on leida keerulisem. Kuna biinarsüsteemis on kaks tähte, mis samuti tiirlevad, on ereduse muutumist keerulisem tuvastada, kuna see toimub seal nagunii pidevalt. TOI 1338 süsteemis on tähed ka eri suurusega, seega väiksema tähe möödumine suuremast iseenesest tekitab juba mulje, et planeedid mööduvad tähest.

Astronoomide sõnul ongi siinkohal kuningaks inimsilm, kuna automaatsüsteemid nii keeruliste ülesannetega (veel) hakkama ei saa. "Algoritmid on selliste signaalidega tõsiselt hädas," ütles Goddardi kosmoselennukeskuse teadur Veselin Kostov, kes varasemalt tsirkumbinaarseid planeete uurinud on. "Inimsilm on andmetes seaduspärasuste avastamisel haruldaselt hea, eriti mitteperioodiliste transiitide puhul," selgitas ta.

Tsirkumbinaarsete planeetide puhul on veel iseloomulikud pidevad ja äärmuslikud muutused. Näiteks värskelt avastatud planeedi puhul muutub orbiit nii, et 2023. aastast selle möödumist tähtedest enam näha ei ole. 2031 aastaks muutub aga orbiit uuesti ning vaatlemine on taas võimalik.